Na twee jaar heeft de Belgische kledingketen JBC de samenwerking met zijn Chinese partner Deesha stopgezet. Het bedrijf van Bart en Ann Claes bedient sinds kort de Chinese markt op eigen kracht.
“Culturele verschillen”
Twee jaar geleden zette JBC een joint venture op met het Chinese Deesha als deel van een expansiestrategie waarbij ook nog winkels in Duitsland en een Nederlandse en een Duitse webshop werden geopend. De samenwerking met dat Chinese familiebedrijf is echter op de klippen gelopen, schrijft HLN nu: “Er waren te veel culturele verschillen tussen onze bedrijven. En we stelden vast dat die samenwerking niet de beste oplossing was”, aldus Ann Claes.
Dat betekent echter niet dat JBC China verlaat: “We hebben ter plaatse een team van 14 medewerkers. Zij bepalen welke printjes en stukken uit onze collectie worden aangeboden op de Chinese markt, en die zullen dan online te koop zijn.” Voorlopig zit het hele project wel nog in de opstartfase, maar “Het voordeel is dat ons team in China al veel ervaring heeft. En we hebben sinds kort een Chinees in Sjanghai aan de slag, die hier is opgevoed en perfect Nederlands en Chinees spreekt”, weet Bart Claes.
Andere expansieplannen heeft JBC voorlopig niet, noch in Duitsland (waar de keten zeven winkels en een webshop heeft), noch in Nederland (waar JBC enkel online actief is). Wel blijft JBC naar eigen zeggen volop investeren in die webshops, “want we merken dat de onlineverkoop in die landen op een hoger niveau staat dan in ons land. Om onze webshops naar een hoger niveau te tillen, moeten we meer geld en mensen ter beschikking stellen.”