Kledingketen JBC start voor zijn retourzendingen een samenwerking met de Belgische start-up Hytchers. Die houdt in dat pendelaars binnenkort de pakjes zullen vervoeren en leveren.
Win-win
Vanaf dit jaar laat JBC de retouren afhandelen door deelplatform Hytchers, dat pakjes levert en retourneert volgens het ‘crowdsourcing’-principe. Particulieren kunnen via een app pakjes selecteren die op hun pendelroute liggen. Als ze die afleveren, krijgen ze in ruil punten die ze bij Hytchers-partners kunnen inwisselen voor waardebonnen.
“Als we zeggen dat we maatschappelijk verantwoord willen ondernemen, menen we dat ook! Daarom zoeken we constant naar nieuwe manieren om deze waarden in de praktijk om te zetten. Bij elk deel van het productieproces vragen we ons af wat er beter kan. Dus ook voor de retour van onze pakketjes“, aldus CEO Bart Claes. Met de maatregel wil JBC zijn retourpolitiek vergroenen: “De JBC-klant krijgt een duurzame oplossing voor zijn retourpakketjes en de automobilist benut zijn pendeltijd om iets bij te verdienen en een goede daad te doen voor het milieu”, zegt Claes.
Hytchers bestaat sinds 2017. Het Luikse bedrijf heeft momenteel een community van 10.000 gebruikers. Samen hebben zij al ruim 40.000 leveringen gedaan voor meer dan 120 e-commercebedrijven.