Claes Retail Group (CRG), de holding boven Belgische kledingketens JBC, CKS en Mayerline, kwam niet zonder kleerscheuren uit de coronacrisis. Maar dit jaar zit de modegroep op schema om weer winst te maken, bevestigt CEO Bart Claes.
Blijven investeren
In 2019 was CRG nog bezig aan een bemoedigende opmars, maar de coronapandemie betekende een ferme streep door de rekening: in 2020 daalde de omzet met 23%, waardoor de groep het coronajaar afsloot met een EBITDA van 200.000 euro en een nettoverlies van 13,4 miljoen euro. Een daling die volledig te wijten is aan de verplichte winkelsluitingen, maar ook aan het feit dat CRG de waardering van de voorraden onmiddellijk aanpaste aan de impact van de pandemie.
Intussen bleef de holding investeren, voor meer dan 15 miljoen euro in totaal: “Met alle winkels die gesloten waren, hebben we fors ingezet op onze e-commerce en de marketing daarrond, wat leidde tot een meer dan verdubbeling voor onze online platformen,” aldus Bart Claes. Het familiebedrijf vernieuwde en opende in coronatijd in totaal ook 12 winkels. Bovendien nam de retailer het modemerk CKS over van de failliete modegroep FNG.
Omnichannelaanpak
Voor 2021 ogen de vooruitzichten een pak gunstiger: “Voor het eerste halfjaar doen we +4% in omzet ten opzichte van 2019, zelfs +34% als we vergelijken met 2020. Vanaf 26 april, na lockdown 3, halen we +10% in omzet als we vergelijken met diezelfde periode van 2019.” Bart Claes ambieert dan ook het boekjaar met winst af te sluiten en mikt op een bedrijfskasstroom (EBITDA) van minstens 10 miljoen euro, tenzij er zich opnieuw onvoorziene omstandigheden voordoen. Voor de eerste helft van 2021 zit de kledinggroep alvast op schema.
De pandemie heeft de retailer het belang getoond van een goed werkende webshop. JBC realiseerde vorig jaar een omzet van 30 miljoen euro online, een groei met 125% vergeleken met 2019. En hoewel de winkels weer open zijn, blijft e-commerce op hetzelfde hoge niveau presteren in de eerste helft van dit jaar. Bart Claes gelooft in een omnichannelstrategie: “Corona heeft gezorgd voor een acceleratie op vlak van online shopping, maar bij het heropenen van onze winkels vonden de klanten de weg ook gemakkelijk terug. En als je dan ziet dat pure online spelers nu ook fysieke winkels gaan openen, dan weet je dat we de juiste keuze hebben gemaakt.”