Wereld veroveren
Uniqlo (kort voor Unique Clothing Warehouse) is een Japans modemerk van moederbedrijf Fast Retailing, dat al een paar keer de ambitie heeft uitgesproken om de grootste moderetailer in de wereld te worden en zo onder andere het Spaanse Inditex van de troon te stoten. Momenteel haalt de keten nog meer dan de helft van zijn omzet uit de 860 Uniqlo-winkels in Japan.
CEO Tadashi Yanai wil de komende jaren twintig winkels per jaar openen in de Verenigde Staten en het is ook al bevestigd dat er winkels komen in Milaan, Barcelona en Berlijn. Nu zouden er volgens sommige bronnen ook minstens twee winkels komen in België. Fast Retailing zou al drie jaar op zoek zijn naar een geschikt pand en dat nu gevonden hebben op de Meir in Antwerpen, waar momenteel nog de New Yorker te vinden is.
Uniqlo vervangt niet om de paar weken zijn collecties, zoals dat het geval is bij de meeste fast fashion ketens, maar focust vooral op basisstukken. Die zijn vaak beschikbaar in talloze kleuren. Ook ontwikkelt de keten ‘slim’ textiel, die speciale eigenschappen hebben, zoals het vasthouden van lichaamswarmte.