Sterk vierde kwartaal
H&M Group had in het boekjaar tot 30 november 2013 een omzet van 128,6 miljard Zweedse kroon (14,6 miljard euro). Dat is een stijging van zes procent ten opzichte van vorig jaar. De brutowinst steeg dan weer van 71,9 miljard Zweedse kroon (8,1 miljard euro) naar 76 miljard (8,6 miljard euro), terwijl de nettowinst uitkwam op 17,2 miljard Zweedse kroon (1,95 miljard euro). Over het hele jaar werden er ook 356 extra winkels geopend.
In het vierde kwartaal steeg de omzet van de groep weliswaar van 32,5 miljard Zweedse kroon (3,7 miljard euro) naar 36,5 miljard (4,1 miljard euro). Dat betekende een nettowinst van 5,6 miljard Zweedse kroon (0,63 miljard euro). “2013 eindigde sterk, met goed ontvangen herfstcollecties, die onze omzet in het vierde kwartaal deden stijgen met 13 procent in lokale munten“, zei CEO Karl-Johan Persson in een persbericht.
Nieuwe markten, online en offline
Voor het huidige boekjaar heeft H&M Group ook al heel wat op de planning staan. Zo wil het 375 nieuwe winkels openen, waaronder eerste filialen in Australië en op de Filippijnen. Online wil H&M vier nieuwe landen bereiken, waaronder Frankrijk, waar in de eerste helft van 2014 een webshop moet gelanceerd worden.
H&M zal ook focussen op nieuwe onderdelen van de markt, met de verdere uitbreiding van & Other Stories, dat dit jaar een filiaal krijgt in zowel België (Antwerpen) als Nederland (Amsterdam), en de lancering van een uitgebreide collectie voor H&M Sport.