Expansieplannen vanonder het stof
Nieuw zijn de plannen nochtans niet: iets meer dan tien jaar geleden maakte Intersport zich al eens op voor een expansie op de Belgische markt. Alleen al voor Vlaanderen had het toen een potentieel van vijftig winkels in gedachte. Dit had het mogelijk moeten maken om een marktaandeel van 15 procent te realiseren.
Vandaag staat de teller echter nog steeds op zeven winkels in België: Eigenbrakel, Gent, Herent, Elsene, Lanaken, Chênée en Woluwe.
Sterke expansie in Frankrijk
Intersport is gebouwd rond een coöperatieve van nationale inkooporganisaties, die zich toelegden op de verkoop van merksportartikelen en daarnaast ook een gamma eigen merken – zoals McKinley, Nakamura, Pro Touch, Firefly, Energetics, Tecnopro en Etirel – ontwikkelden.
Internationaal is Intersport vervolgens voor groei gegaan. De keten telt momenteel ongeveer 5.830 winkels in 63 landen. Hetzelfde geldt overigens voor thuismarkt Frankrijk. Daar is de keten bezig aan een driejaarsprogramma voor tachtig nieuwe winkelopeningen, bovenop de huidige zeshonderd.