Naar 2 miljard omzet in 2020
De sportketen, die deel uitmaakt van het Frans-Zwitserse Intersport, heeft in 2014 zijn omzet zien afklokken op 1,6 miljard euro, een omzetstijging met 4% op vergelijkbare basis en zelfs met 6% inclusief nieuwe winkelopeningen. “Onze ambitie is duidelijk: de kaap van de 2 miljard euro omzet ronden en een marktaandeel halen van 20% tegen 2020”, zegt topman Jacky Rihouet. Daarom moeten er alleen al dit jaar 25 verkooppunten bijkomen, worden 16 bestaande winkels vergroot en nog eens een tiental gerenoveerd.
Vandaag heeft Intersport in Frankrijk een marktaandeel van 16%, zowat de helft van marktleider Decathlon (die in 2014 een omzet van 3,2 miljard euro genereerde). Intersport groeit wel sneller dan Decathlon: de groep trekt al enkele jaren met succes de kaart van de lagere prijzen en grotere winkels.
Intersport, in essentie een coöperatieve van nationale inkooporganisaties waarbij zelfstandige sportwinkels zich kunnen ‘affiliëren’, telt alles samen ruim 5.500 winkels in zo’n 43 landen wereldwijd. De groep is met een omzet van ruim 10 miljard euro naar eigen zeggen nummer één op de sportmarkt. In ons land heeft Intersport zeven vestigingen, meer bepaald in Braine-l’Alleud, Elsene, Gent, Herent, Lanaken, Luik en Woluwe. Ook bij ons hebben de Fransen trouwens expansieplannen.