Je kan vanaf nu ook shoppen op Instagram: foto’s van merken worden ‘shoppable’ en je kan de producten meteen kopen en afrekenen in de app zelf. Zo kunnen gebruikers naadloos winkelen in hun eigen omgeving, met alleen hun favoriete merken.
Afrekenen binnen Instagram
Aan het scrollen op Instagram en een leuk T-shirt gezien? Vanaf nu kan je het rechtstreeks kopen, zonder eerst nog naar de webshop van het merk of de retailer te worden gestuurd. Het socialemedianetwerk pakt in de Verenigde Staten uit met een ‘checkout’-functie: tik op het product en je kan meteen bijvoorbeeld je maat en kleur kiezen, waarna je direct kan betalen.
De eerste keer dat je langs de virtuele Instagram-kassa passeert, moet je wel nog je e-mailadres, rekeninginformatie en bezorgadres in te tikken. Daarna onthoudt de app die voor je, “veilig bewaard voor het gemak als je de volgende keer shopt”, aldus het platform. Zelfs de ‘track & trace’, met meldingen over de verzending en levering, kan je vervolgens binnen de app zelf krijgen.
De uitrol is deze week gestart in de Verenigde Staten, met bij de lancering een selectie van twintig labels die al erg actief zijn op Instagram. Enkele merken en retailers die al meedoen, zijn zo Adidas, Burberry, H&M, NYX Cosmetics en Prada . In de komende weken komen daar nog nieuwe namen bij. Deelnemende merken moeten een stukje van hun op het netwerk behaalde omzet afstaan, maar Instagram maakt niet publiek hoeveel.
Al je merken onder één dak
De kracht van Instagram als shopkanaal zal vooral uit de personalisatie bestaan: op het fotoplatform is het aanbod al gecureerd volgens ieders persoonlijke smaak, aangezien je er de merken volgt die je aanspreken en dus ook hun producten te zien krijgt. Bovendien beschikt de Facebook-dochter over een schat aan data, waardoor het doelgericht op bepaalde consumenten kan mikken met content en merken ‘op maat’.
“Het is gepersonaliseerd voor jou, gebaseerd op de merken die je volgt en die je anders misschien nooit zou hebben ontdekt, en je kan ze allemaal op één plek shoppen. Dat is best interessant voor ons bij Instagram”, zegt projectverantwoordelijke Ashley Yuki aan het magazine Wired.
Al een jaar geleden had Instagram shop-posts toegevoegd, waardoor consumenten zowel gerichte advertenties als ‘branded content’ te zien krijgen, met daarop meteen ook de naam en de prijs van het product. Wie toen wilde kopen, moest wel nog doorklikken naar de kooppagina van de aanbieder. In het Explore-tabblad is sindsdien eveneens een sectie voor ‘shopping’ aanwezig, waar merken en producten op basis van je zoekgedrag worden voorgesteld. Meer dan 130 miljoen mensen zouden maandelijks op die shop-posts doorklikken.
In totaal telt Instagram elke maand meer dan een miljard gebruikers. Het bedrijf heeft volgens Wired een gedetailleerd dossier over elk van hen, van de categorieën waarin ze geïnteresseerd zijn tot welke advertenties het langst hun aandacht trekken. Voor merken is de nieuwe Checkout dan ook “als een winkel openen in een winkelcentrum waar de klanten die het meest waarschijnlijk bij hen kopen automatisch naar de voordeur worden geleid”, aldus Wired.