Shoppen via social media maakt sinds de lockdown snel furore. Net hetzelfde geldt onder jonge consumenten ook al een hele tijd voor tweedehands. Niet verwonderlijk brengen steeds meer “grijze” ondernemers de twee bij elkaar.
Parallelle ‘preloved’ retaileconomie
Social media commerce is steeds vaker het startpunt voor jonge retailondernemers, zo blijkt uit een reportage van HLN over Vlaamse tweedehandsverkopers op Instagram. Tweedehands – of “preloved” – mode is een duidelijke trend, zoals ook veel grote retailers vandaag merken. Tegen 2025 verwacht Europese retailersvereniging CBCommerce dat tweedehands 1,5 keer zo groot zal zijn als die van fast-fashion en 13% van de gemiddelde kledingkast zal uitmaken.
Aangezien 18 tot 37-jarigen 2,5 maal meer tweedehandskleding blijken te kopen dan andere leeftijdsgroepen, is het niet verwonderlijk dat ondernemers zich in deze consumer-to-consumermarkt zich in eerste instantie tot Instagram wenden. Niet alleen is het systeem laagdrempelig en zelfs gratis, noch een vaste prijszetting noch een betaal- of logistieke leverancier is nodig. Klanten kunnen aankopen gewoon bij hen thuis gaan ophalen, zeggen de oprichtsters van Bekanst Verniet aan HLN.
De vraag rijst dan wel waar consumer-to-consumer eindigt en professionele retail begint. En in hoeverre regelgeving van toepassing – of tekort – is. “Elke week duiken nieuwe gelijkaardige pagina’s op”, klinkt het bij 17.Vintage, al blijven ook veel accounts maar enkele weken overeind. Wie echt wil professionaliseren, opent daarom vaak een webwinkel als volgende stap. Staat zo een nieuwe generatie retailers op of blijft het eerder een grijze, parallelle markt?