INNO schreeuwt het bijna van de daken: de ’turnaround’ is geslaagd. De warenhuisketen verwacht dit boekjaar, dat in september afloopt, te eindigen met positieve winstcijfers. En dat was al even geleden…
Na jaren in het rood
Tijdens de coronacrisis kleurden de winstcijfers bij INNO (toen nog Galeria Inno) bloedrood: het ‘ebitda’ dook in 2020 liefst tien miljoen euro onder nul. Niet dat het er voor corona zoveel rooskleuriger uitzag, want al in 2019 was CEO Armin Devender aangetrokken om de Belgische warenhuisketen uit het slop te halen.
De missie is geslaagd, kondigt de topman nu trots aan, net wanneer de keten haar 125e verjaardag viert. INNO verwacht het boekjaar in september af te sluiten met een ebitda van tien miljoen euro boven nul. Toch blijft de omzet nog achter op het pre-coronaniveau: Devender gaat uit van 295 miljoen euro omzet dit jaar, tegenover 326 miljoen euro in 2019.
Het was dit voorjaar even bijzonder kalm in de winkels, zo kalm zelfs dat een deel van het personeel een tijdje op non-actief is gezet. Toch is de evolutie positief, beklemtoont de topman tegenover Lebensmittel Zeitung: in 2021 bereikte de omzet nog een dieptepunt van slechts 235 miljoen euro. Dit jaar is dus beduidend beter.
Modern bedrijf met historisch imago
Twee jaar na de start van het herstelplan heeft INNO weer haar eigen identiteit, zegt Devender nog in een filmpje op LinkedIn. De strategische turnaround grijpt terug naar het historische imago van de ‘Innovation’ van weleer, met een nieuwe naam, nieuw getrouwheidsprogramma, vernieuwde winkels en een onlinemarktplaats. De webshop levert op dit moment nog geen 2% van de totale omzet op, geeft Devender toe, maar in 2025 moet dat omzetaandeel al 20% zijn.
Tegen 2025 moeten ook alle zestien warenhuizen gerenoveerd zijn. Dit najaar ligt de focus op Brussel: de vestiging van de Louizalaan ondergaat een grondige, integrale renovatie van elke verdieping. Ook de werken in de Brusselse Nieuwstraat zijn al bezig en zullen in het voorjaar van 2023 klaar zijn. Hier wordt het gelijkvloers en de eerste verdieping vernieuwd.
INNO werkt naar eigen zeggen tegelijkertijd aan een nieuwe cultuur, om een “modern bedrijf met platte hiërarchieën” te worden. Dat de keten haar bedrijfsresultaten zo publiekelijk aankondigt, is daar al een voorbeeld van. Het bedrijf probeert bovendien sneller te worden, met verbeterde processen en een nieuw IT-systeem.