Inno heeft het tij kunnen keren: de Belgische warenhuisketen is vandaag weer winstgevend. Na 20 miljoen euro in het rood te hebben gestaan, eindigt dit jaar met positieve cijfers.
21 strategische projecten
Inno – toen officieel nog Galeria Inno – eindigde 2020 met een operationeel verlies van 10,1 miljoen euro. Vandaag kondigt de warenhuisketen trots aan dat die bladzijde is omgeslagen: dit jaar verwacht de Belgische retailer te eindigen met een positief Ebitda van meer dan 10 miljoen euro. Ook onder de streep zal de keten weer winstgevend zijn, na het verlies van 20,3 miljoen euro in het boekjaar 2019-2020.
“In nauwelijks twee jaar tijd hebben we het tij gekeerd. Toen de coronacrisis uitbrak, hebben we 21 strategische projecten gelanceerd en consequent geïmplementeerd. We stopten nooit met investeren in de toekomst, en daarvan plukken we nu de vruchten”, zegt CEO Armin Devender.
Duitsland geen impact
Voor het net begonnen boekjaar verwacht de warenhuisketen nu ook een omzetstijging tot 314 miljoen euro. In de komende vijf jaar voorspelt Inno een omzetgroei tot 350 miljoen euro. “Vandaag vaart het Belgische Inno een eigen koers, los van onze Duitse eigenaar Galeria Karstadt Kaufhof. Zo hanteren we een eigen inkoopstrategie en draaien we op een apart, nieuw ERP-systeem. Daardoor hebben de huidige ontwikkelingen in Duitsland geen impact op ons,” aldus nog Devender.
De keten wil zich onder andere meer als premiumwarenhuis positioneren. Premiummerken worden in de komende jaren het zwaartepunt, aangevuld met mainstreamproducten waar klanten dat willen. Die aanpak heet “diep democratisch” te zijn: “Iedereen is hier welkom en kan zonder schroom de premiumproducten bekijken. We geven shoppers een heel ander gevoel dan in de eigen winkels van de luxemerken”, vertelt de CEO.
Ook online is een groeiend verkoopkanaal. De nieuwe marktplaats moet in de komende jaren goed worden voor 15 tot 20% van de omzet. Inno biedt het platform, maar zijn het de merken die de producten leveren. Over die digitale strategie vertelt de grootwarenhuisketen meer op de RetailDetail Night op 24 november.