Dat Inno op goede weg is, is nu ook zwart op wit bevestigd: de warenhuisketen boekte vorig jaar 2,8 miljoen euro nettowinst. Het was van voor de coronapandemie geleden dat er nog winst was.
Kwart meer omzet
Gisteren maakte Inno al trots bekend dat het zijn Brusselse winkels heeft heropend na een grondige transformatie. De keten gaat er voor een meer luxueuze positionering, die ook de digitalisering omarmd. Nu blijkt dat die nieuwe strategie effectief zijn vruchten afwerpt. CEO Armin Devender had eerder al laten weten dat Inno uit de rode cijfers was.
In het boekjaar 2021-2022, dat eind september afliep, heeft de Belgische keten 2,78 miljoen euro nettowinst gerealiseerd. Uit de jaarrekening blijkt bovendien dat de omzet met bijna een kwart is gestegen naar 285 miljoen euro. Een uitstekende en bovengemiddelde prestatie in een moeilijke macro-economische context, zegt het bedrijf daar zelf over.
Respijt voor leningen
Uit de jaarrekening blijkt ook dat Inno zijn leningen heeft kunnen heronderhandelen. Zowel bij zijn Duitse moederbedrijf Galeria als bij Belfius heeft de keten verkregen dat het openstaande leningen pas later moet terugbetalen. In het geval van Belfius is er uitstel tot november 2025 voor een lening van 14 miljoen euro met gedeeltelijke overheidsgarantie.
Ondertussen is er wel nog onzekerheid over moederbedrijf Galeria en over de toekomst van Inno daarbinnen. Galeria Karstadt Kaufhof kampt met een zware schuldenlast en is aan een ingrijpende herstructurering bezig. Mogelijk wil Galeria daarbij Inno verkopen, al is daar nog geen officieel uitsluitsel over. Inno vaart in ieder geval een onafhankelijke koers binnen de groep.