Zara-moeder Inditex wil al haar merken tegen 2020 wereldwijd verkopen via het internet. Zo wil het Spaanse bedrijf ook in landen waar het geen fysieke winkels heeft, aanwezig worden.
E-commerce ook waar geen winkels zijn
De Spaanse modereus neemt technologiebedrijven onder de arm om verder te digitaliseren: het moederbedrijf van ketens zoals Zara, Massimo Dutti en Bershka werkt niet alleen een systeem waarbij online bestellingen ook kunnen putten uit winkelvoorraad, het wil via e-commerce ook overal ter wereld beschikbaar worden. “We willen onze modecollecties beschikbaar maken voor al onze klanten, waar ook in de wereld. Zelfs in de markten die momenteel geen bakstenen winkels van ons hebben”, zegt CEO Pablo Isla volgens Reuters. Tegen 2020 moet Inditex zo wereldwijd aanwezig zijn.
In tussentijd wordt het systeem waarbij online bestellingen worden opgevangen door voorraad in de winkels uitgerold naar alle 96 landen waar de modegroep fysiek actief is. Onlineverkopen waren in 2017 al goed voor 10% van de netto-omzet bij Inditex, een stijging van 41% ten opzichte van een jaar eerder. Bij rivaal H&M droeg e-commerce toen bijna 12% aan de omzet bij.