Inditex, het moederbedrijf van onder andere Zara, Bershka, en Massimo Dutti, heeft in het afgelopen kwartaal 5% meer verkocht. De Spaanse modereus gaat daarmee tegen de kwakkelende sectortendens in.
Omzetgroei zwelt opnieuw aan
Ondanks een moeizame start van 2019 – toen het in Zuid-Europa ongewoon koud was – heeft Inditex zich de afgelopen periode goed herpakt: in het kwartaal van februari tot april ging de omzet met 5% omhoog tot 5,93 miljard euro. De nettowinst kwam zo uit op 734 miljoen euro.
In de voorbije zes weken sindsdien is de omzet – althans zonder wisselkoerseffecten – zelfs met 9,5% gestegen. Op vergelijkbare basis zou de grootste modegroep ter wereld een omzetgroei in die anderhalve maand 6,5% hebben opgetekend, schatten analisten van RBC Capital Markets volgens Reuters. In het eerste kwartaal was dat slechts 2%.
Wisselkoersen zitten mee
Voor het volledige boekjaar houdt Inditex vast aan de prognose van 4 tot 6% omzetgroei op vergelijkbare basis. De groep wordt dit jaar weliswaar een handje geholpen door positieve wisselkoerseffecten: na twee jaar negatieve effecten, stijgt de brutomarge eindelijk weer en haalt 59,5%, wat 6 procentpunten meer is dan een jaar eerder.
Hoewel af te wachten valt of Inditex ook zonder wisselkoerseffecten zo sterk in de schoenen blijft staan, staan de prestaties in schril contrast met het negatieve klimaat in de modesector. Moderetailers in Europa en daarbuiten kreunen onder het gewicht van de onlineconcurrentie en kritische consumenten die enerzijds ethischer shoppen en anderzijds blijvend op zoek zijn naar koopjes. Alleen al in de VS zijn Gap, Topshop en recent nog Forever 21 beginnen herstructureren.