Modegroep Inditex zag zijn omzet tussen februari en eind april met 44% dalen en boekte in diezelfde periode ook voor het eerst in zijn geschiedenis verlies. Alleen in China en Zuid-Korea is de verkoop van de groep boven onder andere Zara en Bershka ondertussen weer genormaliseerd.
Focus op online
Het zijn historische cijfers voor Inditex, maar dan in negatieve zin: door de coronacrisis heeft de modereus zijn eerste kwartaalverlies ooit genoteerd. 88% van alle winkels moest door de pandemie dicht en daardoor zakte de nettowinst tot 409 miljoen euro onder nul. De omzet daalde van 5,9 miljard euro een jaar eerder naar 3,3 miljard euro, bijna de helft minder dus.
Wel is de onlineverkoop in het eerste kwartaal met 50% gestegen, met in april zelfs een piek van +95%. Het bevestigt Inditex in zijn verwachtingen dat tegen 2022 de onlineverkoop meer dan een kwart van de omzet zal uitmaken, vergeleken met 14% nu. Ondertussen wil de groep de totale winkeloppervlakte met zo’n 2,5% per jaar laten groeien, vooral door grotere winkels. In 2020 willen de Spanjaarden dan wel duizend kleinere winkels sluiten, en in 2021 zelfs 1200. Voor die plannen voorziet het bedrijf 900 miljoen euro per jaar.
Ondertussen is de omzetval wel aan het vertragen, maar toch is de omzet nog niet op peil: in mei lag die nog 51% lager dan vorig jaar, in de eerste week van juni nog steeds 34%. In landen waar de winkels wel alweer open zijn, lag de verkoop tussen 2 en 8 juni 16% onder het normale niveau. Alleen in sommige Aziatische landen, zoals China en Zuid-Korea, zou de omzet zich al hebben genormaliseerd.