Massimo Dutti gaat geen kindercollecties meer lanceren: moederbedrijf Inditex wil alle kinderkleding onderbrengen bij Zara. De huidige lente- en zomercollectie van Massimo Dutti Kids is dus de laatste.
Focus op volwassenen
De winkels met een kinderafdeling zullen door de aanpassing meer ruimte hebben voor de dames- en herencollecties, schrijft FashionNetwork.com. De beslissing om het kinderkledinglabel te laten vallen, heeft ook gevolgen voor een twintigtal werknemers van het modebedrijf op de hoofdzetel in Tordera. Zij kunnen wel terecht bij een van de andere merken van het Inditex-concern.
Klanten konden de kinderkleding van Massimo Dutti tot voor kort enkel kopen in de flagshipstores van het merk en via de webshop, weet FashionUnited: begin vorig jaar startte het label ook een pilootproject in een bestaande winkel in Palma de Mallorca, met een zeer beperkt gamma kinderkleding. Van elk ontwerp was wel slechts één maat aanwezig. Het ‘passen’ en bekijken van de artikelen gebeurde met behulp van een intelligente spiegel. Klanten konden de items vervolgens thuis of in de winkel laten leveren.
Heerschappij van Zara bevestigd
Het schrappen van de kinderkledinglijn van Massimo Dutti heeft ook tot gevolg dat Zara nu het enige merk is binnen de Inditex-familie met een kindercollectie. Eind 2018 had Zara al 128 winkels die exclusief gewijd zijn aan kinderkleding. Verder is het assortiment ook beschikbaar via een heleboel grotere winkels van de kledingketen.
Zara is al het grootste merk van de Inditex-groep en was bij de laatste jaarcijfers (2018) goed voor een omzet van 18 miljard euro, oftewel 68% van de groepsomzet. Ter vergelijking: Massimo Dutti realiseerde in hetzelfde jaar een omzet van 1,8 miljard euro.