Expansie ondanks crisis
Ondanks de zware economische crisis in Spanje is het bedrijf de jongste jaren blijven expanderen. Sinds 2007 is de omzet met 69% gestegen. Die ging van 9,4 miljard euro toen naar 15,9 miljard vorig jaar. De voorbije jaren heeft de keten de steven onder meer gewend naar de opkomende markten van Zuidoost-Azië, Latijns-Amerika en Oost-Europa. Toch blijft het Oude Continent goed voor 66% van het globale verkoopcijfer.
Inditex zorgde zodoende vorig jaar ook voor een directe investering van zowat 1,4 miljard euro. Een groot deel daarvan ging naar nieuwe logistieke platformen in Spanje. Bovendien werd daar ook het hoofdkantoor uitgebreid, iets wat voor heel wat bijkomende jobs zorgt.
Bovenop komen nog de banen die Inditex creëert bij leveranciers, klopt de modegigant zich op de borst. Het concern plaatste vorig jaar voor meer dan 3,4 miljard euro aan bestellingen bij meer dan 6.600 Spaanse ondernemers.
Inditex beklemtoont eigen duurzaamheid
Maar ook op andere vlakken wil Inditex zijn duurzaam karakter onderlijnen. Het bedrijf heeft meer dan 3.500 controles naar de productieomstandigheden uitgevoerd bij leveranciers. Meer dan 91% van de productie wordt naar eigen zeggen afgenomen bij leveranciers die de hoogste rating halen.
En op milieuvlak wil Inditex dat al zijn winkels tegen 2020 meer eco-efficiënt moeten werken. Dit houdt het terugdringen van de waterconsumptie met 50% en het verminderen van het elektriciteitsverbruik met 30% in.