Grote modebedrijven zoals Inditex en H&M herbekijken hun winkelnetwerk en investeren volop in e-commerce. Heel wat slecht presterende winkels moeten dicht.
Overcapaciteit
Hoewel H&M en Inditex nog steeds nieuwe winkels openen, hebben beide modeconcerns de afgelopen jaren een heleboel vestigingen gesloten. Vooral in Europa was er sprake van een overcapaciteit en gingen minder rendabele winkels of filialen met weinig groeipotentieel onherroepelijk dicht, schrijft Fortune.
H&M sloot vorig jaar 140 vestigingen en verminderde het geplande aantal nieuwe winkels dit jaar van 175 naar 130. Eenzelfde tendens is merkbaar bij concurrent Inditex, het bedrijf achter Zara en Massimo Dutti: het Spaanse concern sloot afgelopen jaar 355 filialen, 76% meer dan aanvankelijk voorzien. Ook dit jaar laat de nieuwe CEO Carlos Crespo 250 winkels sluiten, ook al zullen er op andere plaatsen 300 bijkomen.
Netto komen er dus nog steeds winkels bij, maar de optimalisatie van het winkelnetwerk levert wel een forse kostenbesparing op. Dat geld investeren de modeketens vooral in hun online activiteiten: Inditex heeft dit jaar al webwinkels geopend in Egypte, Indonesië, Israël, Libanon, Marokko, Saoedi-Arabië, Servië en de Verenigde Arabische Emiraten: landen met samen bijna 500 miljoen inwoners. H&M van zijn kant heeft een grote upgrade aangekondigd van zijn webwinkel: het wil de navigatie op de site en de presentatie van artikelen verbeteren en zorgen voor kortere levertijden.