In de eerste helft van 2018 zag Inditex, bekend van Zara en Pull&Bear, zijn omzet en winst naar recordhoogten stijgen. De tweede jaarhelft wordt nog beter, belooft de Spaanse modegigant bovendien.
Kaap van 12 miljard euro omzet
“De sterke resultaten in de eerste jaarhelft komen van solide verkoop- en operationele prestaties, te danken aan de unieke kracht van het geïntegreerde en duurzame bedrijfsmodel van de groep”, aldus Inditex-voorzitter en CEO Pablo Isla. De modegroep rondde inderdaad voor het eerst de kaap van 12 miljard euro omzet: de verkopen stegen met 3% tot 12,03 miljard euro. Ook de nettowinst bereikte met 1,4 miljard euro (eveneens +3%) een record.
Inditex, dat in de periode tot 31 juli in 44 landen nieuwe winkels opende, haalde daarbij licht meer brutowinstmarge: die steeg van 56,4% naar 56,7%. Op vergelijkbare basis groeide de modeholding met 4% dankzij groei in alle markten. In de tweede jaarhelft verwacht topman Isla nog een groeiversnelling, aangezien hij nu al een warme ontvangst voor de najaarscollecties ziet: de omzet zou in de periode van augustus en begin september met 6% kunnen zijn gestegen. Die lijn zal zich volgens de CEO verderzetten.
Verhaal van remmende voorsprong?
Analisten als Bloomberg-auteur Andrea Felsted betwijfelen de optimistische goeiprognose echter. In de eerste jaarhelft zat de omzetgroei immers op het laagste peil in vier jaar tijd en de organische groei (+4%) lag een stuk lager dan 6% in dezelfde periode vorig jaar. De fastfashionpionier heeft weliswaar nog een voorsprong op zijn sectorgenoten, maar de concurrentie lijkt in te lopen. De druk van prijsvechters zoals Primark en van grote online spelers laat Inditex niet onberoerd. Ook de sterke euro levert een handicap op: het bedrijf laat een groot deel van zijn kleren in Europa produceren, terwijl de helft van de omzet van buiten de eurozone komt.
Vandaag telt Inditex 7.422 winkels in 96 landen. In 49 van die markten is de groep ook online actief, al zal dat aantal snel moeten groeien gezien de ambitie van Isla om tegen 2020 overal online beschikbaar te zijn – inclusief landen waar het nog geen fysieke verkooppunten heeft.