In de eerste helft van zijn boekjaar heeft het Spaanse modebedrijf Inditex opnieuw een flinke omzetstijging gekend. De bedrijfswinst groeide zelfs met 16% en kwam zo zelfs hoger uit dan de verwachtingen van de analisten.
Beter dan concurrentie
In de periode van februari tot en met juli haalde Inditex een omzet van 10,47 miljard euro, 11% meer dan een jaar eerder. Daarnaast klokte het af op een bedrijfswinst van 1,61 miljard euro, waarmee het beter doet dan de verwachting van 1,58 miljard euro van de analisten. Ook de nettowinst steeg met 7,7% naar 1,26 miljard euro.
Het doet zo bovendien beter dan de concurrentie, zoals H&M en Next, die vorige week allebei onder de verwachtingen bleven. Zij wezen daarvoor naar het slechte weer in mei en juni. Inditex van zijn kant kan dankzij een sterk geautomatiseerde productie snel reageren op veranderende trends en moeilijke marktomstandigheden. Bovendien haalt Inditex ongeveer 65% van zijn producten bij fabrieken in Spanje of nabijgelegen landen. Dit in tegenstelling tot de concurrentie, dat gemiddeld 80% van zijn kleding in Azië laat produceren.
In de eerste helft van het boekjaar opende Inditex 83 nieuwe winkels, waardoor het totaal nu op 7.096 winkels komt. Daarnaast is het al op 39 markten wereldwijd online beschikbaar.