Inditex, het moederbedrijf van Zara, Bershka en meer, wil tegen 2025 alleen nog duurzaam textiel gebruiken voor zijn kleding. De zet past in een bredere strategie bij de modegigant, waarbij duurzame en digitale transformatie de twee kernpijlers zijn.
“Duurzaamheid is onophoudelijke taak”
Op de jaarlijkse algemene vergadering van Inditex beklemtoonde de modereus twee strategische kernelementen: de digitale transformatie van het bedrijf en de transformatie naar duurzaamheid. Vooral op dat tweede vlak stelt de groep achter Zara, Massimo Dutti en Oysho zich nieuwe, concrete doelstellingen.
Zo zal alle katoen, linnen en polyester die de groep gebruikt – goed voor 90% van de grondstoffen bij de modeproducent – tegen 2025 biologisch, duurzaam of gerecycleerd zijn. Viscose moet dat doel al tegen 2023 bereiken. “Duurzaamheid is een onophoudelijke taak waarbij iedereen bij Inditex betrokken is en waarbij we al onze leveranciers met succes betrekken”, zegt bestuursvoorzitter Pabo Isla.
Om de duurzaamheid van de kleding bij de acht merken van Inditex aan te duiden, heeft de groep zelf het Join Life-label voor milieuvriendelijkheid bedacht. In 2019 droegen meer dan dubbel zoveel kledingstukken het duurzaamheidslabel als een jaar eerder en in 2020 moet dat meer dan 25% van alle kleding uitmaken. Vorig jaar ging het concreet om 136 miljoen kledingstukken.
Alle winkels eco-efficiënt
Bovendien moet 80% van de energie die wordt gebruikt in de activiteiten van het bedrijf (winkels, logistieke centra en kantoren) tegen 2022 hernieuwbaar zijn. Al in 2019 zullen alle platformen en hoofdkantoren van de groep voldoen aan de hoogste groenbouwcertificaten en moeten alle Zara-winkels eco-efficiënt zijn. Tegen 2020 verbindt Inditex zich ertoe ook plastic zakken volledig te elimineren, een mijlpaal die al is bereikt bij Zara, Zara Home, Massimo Dutti en Uterqüe. Tegen 2023 bant de kledingretailer verder alle kunststof voor eenmalig gebruik.
Wat recyclage betreft, voorziet de fastfashionreus tegen volgend jaar in alle winkels containers om gebruikte kleding in te zamelen. Er is zelfs een thuisophaaldienst, die momenteel in verschillende steden in Spanje en China actief is, maar in september wordt uitgebreid naar Parijs, Londen en New York.
Miljoenensamenwerking met MIT
Duurzaamheid en technologie gaan voor Pabo Isla hand in hand: Inditex, dat in 2018 een omzet van 26,15 miljard euro haalde, zet eveneens in op onderzoek naar nieuwe technologieën om recyclingprocessen te verbeteren of te ontwikkelen. Zo heeft de groep een samenwerkingsovereenkomst met de Amerikaanse universiteit MIT om betere manieren te zoeken om kleding te recyclen en vezels te recupereren, met schone technologie. De retailgroep heeft daarvoor 4 miljoen dollar veil.
“Onze digitale en duurzaamheidstransformatie is alleen mogelijk dankzij de solide prestaties van het bedrijfsmodel, die de benodigde middelen genereren om opnieuw te investeren in de toekomst van het bedrijf”, vertelde Isla aan de aandeelhouders van het bedrijf. Hij herinnerde eraan dat het bedrijf de afgelopen zes jaar meer dan 9 miljard euro heeft geïnvesteerd, waarvan meer dan 2 miljard euro in technologie om de klantervaring te verbeteren. Tegen 2020, bijvoorbeeld, moeten alle acht modeformules van de groep overal ter wereld online te verkrijgen zijn.