Verbod kamer van koophandel bevestigd
Het was Lego zelf dat Ice-Watch voor de rechtbank van Brussel had gedaagd, en daar zowel in eerste aanleg als in beroep gelijk heeft gekregen. De rechters vinden de gelijkenis inderdaad te groot, waardoor het publiek verkeerdelijk zou kunnen denken dat het gaat om een product dat de steun van Lego geniet.
Indien Ice-Watch de blokjesdozen nog gebruikt, moet het een dwangsom van 200 euro per product en 10.000 euro per dag betalen. Lego heeft immers een patent op de vormen, besliste de rechter in beroep. Eind 2011 had ook de rechtbank van koophandel al gezegd dat KTS de verdeling van Ice-Watch-uurwerken in boxen moest stopzetten. Het bedrijf krijgt nu 90 dagen om zijn productverpakking aan te passen. Nadien kan het beboet worden.
Internationale hit van Belgische bodem
Ice-Watch is een internationaal succes: sinds de creatie ervan in 2007 in Bastenaken werden er wereldwijd al bijna negen miljoen exemplaren verkocht. De uurwerken worden inmiddels verdeeld via 12.000 verkooppunten in meer dan honderd landen. Elke maand bezoeken ook zo’n 150.000 mensen de website van de onderneming en het merk telt al ruim 2,6 miljoen fans op Facebook.