Hunkemöller schroeft zijn winkelbestand in België, Nederland en Duitsland terug. Door de coronacrisis herbekijkt de lingerieketen haar expansieplannen, maar ook het bestaande netwerk: in de mature markten zal het met minder winkels moeten.
Groeiplannen geschrapt
Vorig jaar was Hunkemöller nog van plan om een wereldwijde expansie in te zetten en door te groeien naar 1400 winkels, nu klinkt een heel ander geluid: de lingerieketen zal het “waarschijnlijk” toch bij het huidige aantal van 950 vestigingen houden. Dat zegt CEO Philip Mountford op een evenement van RetailTrends.
Toch betekent het niet dat de ondergoedverkoper geen nieuwe winkels meer wil openen. Integendeel, de keten heeft zelfs al een paar concrete groeimarkten op het oog, waaronder Rusland. Wat het dus wel betekent, is dat in de meer verzadigde markten, met name Nederland, België en Duitsland, winkels zullen sluiten. Hoeveel sluitingen Hunkemöller op het oog heeft, maakt Mountford niet bekend. Wel zegt hij zich vooral te gaan concentreren op de meest winstgevende winkels, die vooral in kleinere steden en locaties blijken te liggen.
Naar 250 miljoen online
Daarnaast wil de keten haar e-commerce- en omnichannelstrategie versnellen, aangezien de onlineverkoop sinds de coronacrisis goed is voor 180 miljoen euro. In de komende drie jaar moet dat bedrag de 250 miljoen euro gaan naderen, met behulp ook van meer aandacht voor mobile en sociale media als verkoopkanalen.
Hunkemöller kwam door de coronacrisis in financieel zwaar weer te zitten. In een analyse twijfelde Deloitte recent zelfs of de keten wel kan overleven gezien de huidige boekhoudkundige toestand, en vaardigde het adviesbureau een continuïteitswaarschuwing uit. De lingeriegroep liet daarop weten “positieve” gesprekken met de banken te voeren over betere financieringsvoorwaarden.