Hugo Boss pakt uit met een nieuw vijfjarenplan: het modehuis gaat voor een verdubbeling van de omzet tegen 2025. De Duitsers willen meer jongeren lokken en stoppen hun winkels in een nieuw jasje.
Nieuwe look en feel
Hugo Boss gaat voor een nieuwe look: als onderdeel van een nieuwe groeistrategie is het Duitse bedrijf de stijl van submerken Boss en Hugo aan het oppoetsen. De logo’s en marketing worden opgefrist, terwijl in de komende drie jaar ook 80% van de eigen winkels een grondige opfrissing krijgt. Met die volledig nieuwe ‘look en feel’ wil Boss tegen 2025 een omzet van 2,6 miljard euro in menswear en 400 miljoen euro (een verdubbeling) in het vrouwendepartement bereiken. Het jongere merk Hugo moet goed worden voor 800 miljoen euro.
In totaal stelt Hugo Boss zich tot doel tegen 2025 de omzet te verdubbelen tot 4 miljard euro. Dat doet het bedrijf met de ‘Claim 5’-strategie: “Het is onze visie om wereldwijd het toonaangevende premium tech-gedreven modeplatform te worden en in deze context zullen we een revolutie teweegbrengen in de manier waarop we met consumenten communiceren”, zegt CEO Daniel Grieder.
Jongeren en digitalisering
Naast ruim honderd miljoen euro aan extra marketinguitgaven wil het merk vooral jongere consumenten voor zich winnen met het merk Hugo. Mede voor hen pompt het modehuis ook nog eens 150 miljoen euro in digitalisering, van trenddetectie en digitale productontwikkeling tot AI-gebaseerde prijsstellingsmogelijkheden en de wereldwijde uitrol van digitale showrooms. Zowel in Duitsland als in Portugal komt een digitale campus voor data-analyse en techmedewerkers. Het gewenste resultaat zou zijn dat de online omzet in 2025 meer dan een miljard euro en zowat een kwart van de groepsomzet bereikt.
De sterkste groei zal uit Azië blijven komen: het omzetaandeel van de regio zal naar verwachting oplopen tot meer dan 20%, met bijzondere dank aan China. In Europa en beide Amerika’s wil Hugo Boss vooral inzetten op de trend naar meer casual kleding, met outfits voor elk moment. Tegen 2025 rekent het bedrijf bovendien op een brutowinstmarge van 12%. Als duurzaamheidsdoelstellingen streeft het Duitse bedrijf naar klimaatneutraliteit in de hele waardeketen tegen 2045 en wil het 80% van de producten tegen 2030 circulair maken.
De aankondigingen komen er in het kielzog van de nieuwe kwartaalcijfers. Topman Grieder is tevreden met een goed herstel na de coronacrisis: de omzet steeg met 133% ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar en ligt zo nog maar 4% lager dan in dezelfde periode pre-corona. De brutobedrijfswinst bedroeg 42 miljoen euro. Voor het hele jaar gaat de groep uit van 30 tot 35% omzetgroei.