Europa snelste groeier
Hugo Boss realiseerde in zijn tweede kwartaal een omzet van 647 miljoen euro, een stijging met 16% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee doet de groep het een pak beter dan in het eerste trimester, toen de groei “slechts” 9% bedroeg. Exclusief gunstige wisselkoerseffecten klokte de groei af op een mooie 7% (tegenover 3% in Q1). Zowel de mannen- als de vrouwenlijn ging erop vooruit, met respectievelijk +7% en +5% in lokale munt.
Die groeispurt is vooral te danken aan de Europese activiteiten (+7% vóór wisselkoerseffecten tot 363,3 miljoen euro), waar met name het Verenigd Koninkrijk de toon zet met een tweecijferige groei. Ook in Australië en Japan groeit Hugo Boss met meer dan 10%. De enige mindere prestatie komt uit de Verenigde Staten, waar de groei beperkt bleef tot een luttel procentje.
Herlancering HugoBoss.com is voltreffer
Over het hele semester gezien valt op dat de eigen retailpoot met een groei van 9% dé groeimotor van het Duitse modeconcern is en blijft. Op vergelijkbare basis klokte de groei af op +5%. Hugo Boss opende sinds begin dit jaar 47 boetieks, wat het totaal intussen op 1.088 brengt. De rest van de groei komt op naam van online, dankzij de herlancering van de eigen webshop: Hugo Boss verkocht online liefst 23% meer dan in de eerste zes maanden van vorig jaar.
De groothandelstak van Hugo Boss zag zijn omzet in lokale munt dan weer 2% afkalven, al hoort daar wel de kanttekening bij dat het concern de voorbije maanden een aantal verkooppunten van klanten heeft ingelijfd.
De bruto winstmarge bleef stabiel op zo’n 66%, ondanks het gestegen marktaandeel van de eigen retailactiviteiten. Het positieve effect daarvan werd namelijk tenietgedaan door grotere kortingen en afschrijvingen op de inventaris. De groep bevestigt zijn groeiprognoses voor het hele jaar en rekent op een “mid-single-digit rate”, ergens rond de 5% dus.