Het Duitse modelabel Hugo Boss zag zijn omzet over 2016 met 2% dalen. Tegelijk nam de nettowinst een duik met liefst 39%. Toch is er beterschap op komst, zegt topman Mark Langer. Door de herstructurering verwacht de groep meer winst in 2017 en vooral 2018.
“Geen gemakkelijk jaar”
“2016 was geen gemakkelijk jaar voor Hugo Boss. We hebben echter wel snel en consistent gereageerd op de veranderingen in onze omgeving en hebben een reeks maatregelen genomen die ons weer op het juiste spoor brengen”, zegt topman Mark Langer. “We zien nu al de eerste resultaten. In China hebben we de omslag gemaakt. Ik ben ervan overtuigd dat Hugo Boss zal terugkeren naar een duurzame en winstgevende groei na deze fase van stabilisatie.”
De omzetdaling komt vooral op naam van de groothandelsactiviteiten, waarvan de omzet liefst 9% lager ging, al ging er in het eigen retailkanaal (Hugo Boss runt intussen 442 eigen boetieks) toch ook zo’n 6% af. De omzet uit licenties steeg dan weer met 12%.
Het Duitse modelabel zag zijn omzet in Europa met 1% dalen in lokale valuta. De groep verkocht minder in Duitsland en Frankrijk, en de stijging in Groot-Brittannië kon dat maar ten dele compenseren. Ook in de Verenigde Staten (-12%) en Azië/Pacific (-2%) – en dan vooral in China (-6%) – ging de omzet achteruit.
Maar, zo bandrukt de topman, het laatste kwartaal toont flink beterschap. Onder meer dankzij prijsdalingen wist Hugo Boss zijn kwartaalomzet in China met zo’n 20% op te krikken.
De operationele winst daalde met 17% tot 493 miljoen euro en de nettowinst nam een duik met 39% tot 194 miljoen euro, onder meer als gevolg van winkelsluitingen in de Verenigde Staten en China.