Hugo Boss heeft het tweede sterkste kwartaal uit zijn geschiedenis achter de rug. De nieuwe groeistrategie slaat aan, ziet de modegroep, die dan ook de vooruitzichten voor het boekjaar verhoogt.
Zowel fysiek als online
Hugo Boss zag de omzet in het tweede kwartaal met 34% stijgen tot 878 miljoen euro: de tweede sterkste kwartaalgroei in de geschiedenis van het merk. In Europa bedroeg de groei 41%, in Amerika 45%. In China stond de verkoop echter onder druk door winkelsluitingen wegens corona.
De omzet in de fysieke winkels ging er met 38% op vooruit, de verkoop aan groothandelsklanten steeg zelfs met 51%. De onlineverkoop steeg – ondanks een zeer moeilijke vergelijkingsbasis – met dubbele cijfers: +11%. De winstcijfers blijven niet achter: de operationele winst bedroeg 100 miljoen euro, tegenover 42 miljoen vorig jaar. De ebit ligt dan weer 25% hoger dan in 2019.
Groeistrategie werkt
Volgens CEO Daniel Grieder zijn de sterke cijfers het resultaat van de nieuwe ‘Claim 5’-groeistrategie. Het Duitse modehuis heeft het merk opgefrist, geeft de winkels een upgrade en verjongt de collecties. Ook zet de groep nog meer in op digitale technologie en verschuift de productie meer richting Europa om bevoorradingsproblemen te vermijden.
Op basis van deze voorlopige cijfers verhoogt Hugo Boss de verwachtingen voor het volledige boekjaar: de omzet zal stijgen met 20 tot 25% om uit te komen op 3,3 tot 3,5 miljard euro. Eerder had de groep een groei van 10 tot 15% vooropgesteld. Het bedrijfsresultaat zal met 25 tot 35% stijgen. Op 3 augustus publiceert het bedrijf een gedetailleerd kwartaalrapport.