Recordjaar na prima vierde kwartaal
Vóór omrekening in euro steeg de kwartaalomzet met 3%, met de sterkste prestatie op naam van Azië (+5%), gevolgd door Europa (+4%) en Amerika (+1%). Vooral de eigen boetieks presteerden in het laatste kwartaal van 2014 sterk: zij lieten een omzetgroei van +6% optekenen, terwijl de groothandelsactiviteiten stagneerden.
Over heel 2014 boekte Hugo Boss een omzetgroei van 6% tot 2,572 miljard euro (tegenover 2,432 miljard euro in 2013). Dankzij een dubbelcijferige groei in Groot-Brittannië ging de jaaromzet in Europa zo’n 7% hoger. Ook Azië deed er vlot 7% bij dankzij een sterke toename van het marktaandeel in China, de Amerikaanse omzet ging zo’n 4% hoger.
Hugo Boss dankt zijn recordjaar aan een sterke groei van de eigen retailactiviteiten met liefst 12%, tegenover -1% voor de groothandelstak. Vooral de vrouwenlijn BOSS Womenswear kende veel bijval (+18%).
Expansie in Azië en Midden-Oosten
Ondanks de “sputterende economie” start CEO Claus-Dietrich Lahrs 2015 met een gezonde ambitie: de topman van Hugo Boss voorziet voor dit jaar een omzetgroei met een ‘mid-single-digit rate’ (in de buurt van de 5% dus) en een stijging van het bedrijfsresultaat met 5 tot 7%.
Die groei wil de groep realiseren door meer eigen winkels te openen in Azië en het Midden-Oosten en zo de “substantiële vertraging” in Europa te compenseren: “We zullen onze marktpositie in het luxesegment en de dameskleding uitbreiden en tegelijk ons eigen retailnetwerk versterken met een omnichannel aanbod”, besluit Claus-Dietrich Lahrs.