Bij Hugo Boss veroorzaakten de corona-lockdowns een omzetdaling van liefst 59%, maar het modehuis ziet in China wel weer sterke groei en ook de onlineverkoop nam een flinke sprong.
Amerika zwaarst getroffen
Het voorbije kwartaal tekende Hugo Boss een kwartaalomzet van 275 miljoen euro op, wat 59% minder was dan een jaar eerder. In Noord- en Zuid-Amerika daalde de omzet zelfs met 82%, volgens Reuters als gevolg van de tijdelijke winkelsluitingen en sterk verminderd toerisme door de coronacrisis. De onrust en protesten in de Verenigde Staten in mei en juni zetten nog extra druk op de verkopen.
Hugo Boss rapporteerde daarbovenop een operationeel verlies van 124 miljoen euro, al ligt dit ongeveer in lijn met de analistenverwachtingen. Zij gingen gemiddeld uit van een omzet van 288 miljoen en een verlies van 133 miljoen euro.
China herpakt zich
In de tweede helft van 2020 verwacht het Duitse modehuis een geleidelijke verbetering, vooral omdat de omzet in China weer sterk groeide in juni. Over het hele kwartaal was er dankzij die dubbelcijferige groeimaand een verkoopstijging van 4% op het Chinese vasteland.
Ook de onlineverkoop was een lichtpunt: die steeg met 74% in het afgelopen kwartaal, in China was er zelfs sprake van een verdubbeling. Over de rest van het jaar durft het modelabel geen uitspraken te doen, omdat er nog teveel onzekerheid is.