Het Canadese HBC, moederbedrijf van warenhuisketens Hudson’s Bay, Saks OFF 5TH en Galeria Inno, heeft het vooral in Europa moeilijk. Uit de zopas gepubliceerde kwartaalcijfers blijkt dat de verliezen flink oplopen.
Dichter bij de klant
De omzet van HBC steeg met 1% tot 3,1 miljard Canadese dollar, maar de vergelijkbare omzet daalde met 0,7%. De online verkopen stegen wel met 7,7%. Terwijl de retailgroep in de Verenigde Staten naar eigen zeggen ‘bemoedigende’ resultaten boekte, daalde de vergelijkbare omzet in Europa met 6,6%. Dat cijfer slaat voor alle duidelijkheid nog niet op de recent geopende winkels van Hudson’s Bay en Saks OFF 5TH in Nederland, wel op de activiteiten van Galeria Inno in België en Galeria Kaufhof in Duitsland. Het totale verlies liep op tot 400 miljoen dollar.
HBC verkocht zopas zijn outlet-webshop Gilt aan concurrent Rue La La en sluit verschillende vestigingen van zijn Amerikaanse keten Lord & Taylor, die zich herpositioneert met de focus op digitale opportuniteiten. Het merk opende zopas bijvoorbeeld een online ‘flagshipstore’ op Walmart.com. Een nieuw managementteam moet de organisatie stroomlijnen en de klant weer centraal plaatsen, verklaart CEO Helena Foulkes. Ook in Europa worden managementlagen geschrapt om de kostenstructuur te verbeteren en dichter bij de klant te staan.