De Nederlandse tak van Hudson’s Bay heeft afgelopen boekjaar (tot 28 november) een verlies van meer dan 73 miljoen euro geleden. In de drie jaar dat de keten in Nederland actief was, is het totale verlies opgelopen tot 184 miljoen euro.
1100 schuldeisers
Bij de start in 2017 draaide de warenhuisketen een verlies van 28,6 miljoen euro, een jaar later liep dat bedrag al op tot 81,4 miljoen euro en afgelopen jaar kwam daar nog eens 73,8 miljoen euro bovenop. Dat schrijft het AD op basis van cijfers uit het eerste faillissementsverslag van de curatoren.
In september kondigde het Canadese moederbedrijf de sluiting aan van alle Nederlandse filialen. De opheffingsuitverkoop eind vorig jaar bracht nog 22,87 miljoen euro op. Verder verkocht Hudson’s Bay zijn winkelinventaris voor 3,3 miljoen euro aan het Duitse Kaufhof. Niettemin staat er nog een schuld open van 86 miljoen euro, waarvan ongeveer 50 miljoen aan 1100 leveranciers, meldt NRC.
Hudson’s Bay betaalde maandelijks 4,7 miljoen euro huur voor zijn vijftien Nederlandse vestigingen, ofwel 56 miljoen euro per jaar. Uit het faillissementsverslag blijkt nog dat de verhuurders, die langdurige contracten hadden afgesloten met de warenhuisketen, voor in totaal 280 miljoen euro garanties hebben gekregen.