Hudson’s Bay gaat eind dit jaar al zijn vestigingen in Nederland sluiten. Daardoor verliezen 1424 medewerkers hun baan.
“Onhoudbare situatie”
“Vanwege de langdurig financieel onhoudbare situatie hebben de aandeelhouders in HBC besloten de verdere financiering in HBC te staken en de winkels in Nederland te sluiten per eind 2019″, citeert Het Financieele Dagblad een interne brief van het bedrijf.
Vakbond CNV heeft het voornemen tot collectief ontslag intussen bevestigd. Die benadrukt ook dat er geen sprake is van een faillissement en dat er binnenkort met de directie wordt gesproken over een sociaal plan.
Aangekondigde dood
De sluiting van Hudson’s Bay Nederland is geen verrassing: de warenhuisketen is zwaar verlieslatend en eigenaar HBC verkocht zijn Europese tak – met uitzondering van de Nederlandse winkels – in juni aan het Oostenrijkse Signa. Door retailexperts werd toen al gespeculeerd over een mogelijk faillissement van de Nederlandse afdeling.
In zijn jaarlijkse merkenonderzoek stelde Hendrik Beerda al dat de zwakke positionering van Hudson’s Bay Nederland aan de basis ligt van de ondergang van de keten: “Door niet te kiezen, koos de consument niet voor Hudson’s Bay.” De keten is er echter niet in geslaagd om een duidelijke positionering aan te nemen vanaf de start en die ook consequent vast te houden.
Door zich plots meer te richten op het middensegment, terwijl het aanvankelijk toch vooral het luxesegment voor ogen had, tekende het bedrijf zijn eigen doodsvonnis. “In plaats van de koers te wijzigen had Hudson’s Bay de sfeer in de winkels moeten verbeteren en investeren in vriendelijk personeel. Daarnaast had de urgentie om te gaan kopen bij Hudson’s Bay drastisch moeten worden verhoogd”, besluit Beerda.