Hudson’s Bay pompt de komende jaren een miljard euro in zijn modewarenhuizen in Duitsland, Nederland, België en Luxemburg. Dat zegt Olivier Van den Bossche, topman van Galeria Kaufhof, die op 22/09 key-notespreker is op de RetailDetail Day.
Uitbreiding en verdieping in Europa
Terwijl heel wat kledinggroepen moeilijke tijden beleven, gaat Hudson’s Bay Company zwaar investeren, meer bepaald in de uitbreiding en de verdieping van zijn Europese modewarenhuizen. De Canadese groep start daarbij weliswaar niet vanaf nul: het concern, waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1670, nam op 1 oktober 2015 immers het Duitse Galeria Kaufhof – inclusief Sportarena en de Belgische keten Galeria Inno – over van de groep Metro.
Dat gebeurde op basis van een ondernemingswaarde van minstens 2,5 miljard euro. Zelf is het bedrijf al actief in Noord-Amerika met enseignes als Hudson’s Bay, Lord & Taylor, Saks Fifth Avenue, Gilt, Saks Off 5th, Find @ Lord & Taylor en Home Outfitters.
Belg leidt Europese expansie
Die verdere uitbouw van de Europese activiteiten van Hudson’s Bay zal worden geleid door Olivier Van den Bossche. Sinds oktober 2014 is de Meetjeslander CEO van de Duitse groep Galeria Kaufhof, voordien was hij gedurende meer dan elf jaar topman voor de Belgische Kaufhof-dochter Galeria Inno.
De groep stelt in totaal 21.500 mensen tewerk en is goed voor een omzet van 3,1 miljard euro (boekjaar 2013/14). Kaufhof telt momenteel honderd modewarenhuizen in tachtig steden, Galeria Inno telt zestien modewarenhuizen.
Op 22 september is de Kaufhof-topman trouwens een van de key-note speakers op de RetailDetail Day van RetailDetail in Utopolis Mechelen, waar vooraanstaanden uit de sector het zullen hebben over de manier waarop retailers erin kunnen slagen om het verschil te maken in een turbulente omgeving.