Het “ongevraagde” bod van de Duitse Signa Holding op de ook al Duitse warenhuisketen Galeria Kaufhof is afgewezen. De raad van bestuur van de huidige eigenaar, Hudson’s Bay Company, stemde unaniem tegen.
Drie miljard is “te weinig”
Galeria Kaufhof, de grootste warenhuisgroep van Duitsland en eigenaar van de zestien Belgische Galeria Inno-warenhuizen, blijft in Canadese handen. Begin november raakte bekend dat de Duitse winkelketen zich kon verheugen in de belangstelling van Signa Holding. Dat Duitse investeringsvehikel van de Oostenrijker René Benko is sinds de zomer van 2014 eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Benko, die in 2015 ook al een bod uitbracht maar toen de duimen moest leggen voor de Canadezen, droomt al langer van een samengaan van beide Duitse kleppers en zou deze keer drie miljard euro hebben willen neertellen.
De raad van bestuur van Hudson’s Bay Company heeft echter “unaniem besloten dat het bod van Signa niet in het beste belang is van de aandeelhouders van HBC.” In het persbericht is sprake van een “significante onderwaardering van de Duitse business en het bijbehorende vastgoed”, aldus directeur David Leith, die het bod naar eigen zeggen zorgvuldig heeft bekeken en overwogen samen met zijn financiële en juridische raadgevers.
Hudson’s Bay, dat ook in Nederland actief is, benadrukt dat zijn Europese tak “een belangrijke pijler onder de langetermijnstrategie” blijft. Al laat CEO Richard Baker de deur toch nog op een kier: “Zoals altijd blijven we alle mogelijke opportuniteiten om extra aandeelhouderswaarde te creëren met aandacht bekijken.”
Reorganisatie op Duitse hoofdzetel
Galeria Kaufhof kampt al jaren met een dalende omzet en is verlieslatend. De groep trok in november laatstleden een nieuwe topman aan, Roland Neuwald, die de winkelketen er weer bovenop moet helpen. In dat kader raakte gisteren alvast bekend dat er op de hoofdzetel in Keulen tegen 2020 een kwart van alle jobs (zowat 400) verdwijnen in een poging de personeelskosten alvast te drukken.
Tegelijk kondigde Neuwald aan dat hij de samenwerking met de Franse parfumketen Sephora en de Britse modeketen Top Shop wil uitbouwen en dat een twintigtal vestigingen zal worden opgefrist. Allemaal met de bedoeling de department stores weer aantrekkelijker te maken voor de consument.