In de marge van het World Retail Congress in Amsterdam liet Stephan Fanderl, topman van Galeria Karstadt Kaufhof, verstaan dat er maatregelen zullen komen om het tij te keren bij de Nederlandse tak van winkelketen Hudson’s Bay.
“Verkeerde keuze”
Sinds de fusie tussen Karstadt en Kaufhof maakt ook de Nederlandse tak van Hudson’s Bay deel uit van het Duitse concern. De keten met vijftien Nederlandse winkels beleeft zware tijden: volgens De Telegraaf zou het verlies vorig jaar tot 80 miljoen euro opgelopen zijn.
De Duitse topman, die te gast was als spreker op het World Retail Congress in Amsterdam, sprak zich terloops ook even uit over de noodlijdende Nederlandse winkelketen. Volgens hem heeft Hudson’s Bay Nederland verkeerdelijk gekozen voor het Bijenkorf-segment, meldt RTL Z. “Dat is een interessante markt, maar ook erg klein. En dat terwijl er na het verdwijnen van V&D juist veel ruimte lag voor winkels die waar voor uw geld bieden, maar niet goedkoop zijn.”
Fanderl zegt ook dat er in dat andere segment nog mogelijkheden zijn, maar dat hij die nu aan het analyseren is. “Maar gezien de grote verliezen is het wel duidelijk dat we moeten ingrijpen.” Of er ook winkels zullen sluiten, wil de topman niet gezegd hebben: “Ik ga nooit in op geruchten, maar op dit moment bekijken we veel opties. Wij zijn hier pas sinds eind vorig jaar mee bezig, dus geef ons wat tijd. Maar het moet zeker niet te lang duren.”
De topman heeft de reputatie keihard te kunnen saneren: onder zijn bewind sloten de voorbije jaren tientallen winkels van Karstadt de deuren, waarbij 3.000 jobs verloren gingen. De verwachting is dat er ook in de nabije toekomst zo’n 2.600 voltijdse banen bij het concern zullen sneuvelen.