Toegang tot de winkel vanuit je handpalm: moderetailer Zara bouwt verder aan z’n ‘geïntegreerde’ winkelmodel dat online en offline steeds meer met elkaar laat versmelten. 25 Spaanse winkels zetten nu alweer een volgende stap.
Nieuwe functies in de app
Voortdurend voegt Zara nieuwe technologie toe aan z’n winkels, om de droom van een werkelijk geïntegreerd winkelmodel waar te maken. Deze week zet de Inditex-dochter een nieuwe stap in 25 winkels in heel Spanje, onder andere in Madrid, Barcelona, Bilbao, A Coruña, Sevilla, Pamplona, Málaga en Badajoz. ‘Store Mode’, zo heet de nieuwe toepassing die klanten toegang geeft tot de winkel van hun keuze vanuit de palm van hun hand. De Zara-app biedt klanten drie nieuwe functies.
De eerste is ‘Click & Go’: shoppers kunnen deze functie activeren vanuit de Zara-app om door de winkel van hun keuze te navigeren. Ze zien de collecties die beschikbaar zijn voor aankoop in die winkel, ze kunnen een specifiek item online kopen en, als ze dat willen, het al binnen 30 minuten komen afhalen in de winkel.
RFID technologie
De tweede functie, ‘Click & Find’, maakt gebruik van het radiofrequentie-identificatiesysteem (RFID) dat Zara in alle winkels inzet en dat op zijn beurt het geïntegreerde voorraadbeheersysteem (SINT) ondersteunt. RFID en SINT maken het mogelijk om online bestellingen vanuit de winkels klaar te zetten, waardoor klanten een verbeterde service krijgen en waardoor de hele voorraad te allen tijde beschikbaar is, ongeacht waar die zich fysiek bevindt: op de verkoopvloer, in de stockage achter de winkel of in een van de online magazijnen. Eenmaal in de winkels kunnen klanten de Zara-app gebruiken om de kledingstukken van hun keuze te lokaliseren met behulp van een plattegrond van de winkel.
‘Click & Try’ tenslotte laat klanten een paskamer boeken vanuit de app, waardoor ze niet meer hoeven aan te schuiven. De app is ook klaar voor mobiel betalen en bezorgt shoppers een e-ticket waardoor het papieren kasticket verdwijnt.
Naarmate de app meer functies krijgt, geeft Zara ook de fysieke winkels een digitale upgrade. Eén van de gevolgen is dat de retailer steeds grotere winkels opent: kleinere winkels die zich minder lenen voor dit geïntegreerde winkelmodel worden daarom gesloten en/of door grotere winkels ‘opgeslokt’.