De Benelux vervult een sleutelrol in de expansieplannen van het Zweedse modeplatform NA-KD. De drie jaar jonge starter zet sterk in op influencermarketing en levert nu al in 125 landen. Zopas opende een pop-upwinkel in Knokke.
Generaties Y & Z
NA-KD is een jong online platform met zowel externe merken als huismerken van kledij, accessoires en schoenen voor de generaties Y & Z. ‘Influencers’ zijn een belangrijke aanzet tot het succes: denk maar aan samenwerkingen met namen als Anna Nooshin, Queen of Jetlags, Camille Botten, Céline & Talisa en anderen.
Drie jaar na de lancering in januari 2016 was de webshop al goed voor een omzet van 78 miljoen euro. Met een groeiritme van meer dan 90% per jaar en sterk verbeterde operationele resultaten ligt het break-even punt binnen bereik, zegt het bedrijf. In de eerste helft van 2019 groeide de omzet met 93% en haalden de eigen labels een aandeel van 86% van de omzet. De operationele kasstroom (EBITDA) ging in die periode van -24% naar -11%. Recent haalde de scale-up nog 20 miljoen euro op bij bestaande investeerders Partech, eEquity en Northzone, en bij nieuwe investeerders Quadrille (Frankrijk) en La Maison (Luxemburg).
Lokaal afgestemd
Waar die sterke groei vandaan komt? Voornamelijk van het goed afstemmen van de website op lokale markten, met behulp van geautomatiseerde vertaalprocessen en met de inzet van lokale betaalproviders en verzendopties. NA-KD is nu al volledig ‘gelokaliseerd’ voor België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Zweden en Zwitserland.
Naast de kernmarkten Zweden en Duitsland ziet het bedrijf heel wat groeipotentieel in de Benelux. NA-KD opende al een fysieke winkel in Amstelveen en een outlet in Roermond. In België opende zopas een pop-up in Knokke (Albertplein) en is het label ook verkrijgbaar bij onder andere ZEB en Brantano. RetailDetail sprak met expansiedirecteur Björn Bergström.
“Geboren in het tijdperk van de sociale media”
Wie is NA-KD? Wie is het bedrijf achter het merk?
“NA-KD is een Zweeds bedrijf dat begin 2016 is gelanceerd. De premisse achter het merk was om de gevestigde offline retailgiganten uit te dagen door te werken als een verticaal geïntegreerd direct-to-consumer merk, waarbij we tussenpersonen elimineren en rechtstreeks contact hebben met onze klanten. Het bedrijf heeft ongeveer 200 mensen in dienst op afdelingen als ontwerp, techniek, marketing, expansie, operaties en inkoop. NA-KD is een jong bedrijf met een gemiddelde leeftijd van iets minder dan 30 jaar en een meerderheid van vrouwelijke medewerkers. We groeien snel en nemen elke week nieuwe getalenteerde collega’s van over de hele wereld in dienst.”
Jullie verkopen zowel bekende modemerken als huismerken?
“In het eerste jaar hadden we een meerderheid van externe modemerken op de site, om de verkoop snel te kunnen opvoeren, maar vandaag de dag vertegenwoordigen onze eigen merken meer dan 90% van onze omzet.”
Hoe onderscheidt NA-KD zich van andere modeplatforms?
“NA-KD is een speels, modern merk met een niet aflatende focus op het leveren van nieuwe trends en inspiratie op een toegankelijke manier. Wij zijn er trots op dat wij een uitstekende klantenservice bieden om onze klanten te helpen, en dat we voortdurend nieuwe functies, categorieën en collecties op de site weten te introduceren om de trends voor te blijven.”
‘Social shopping’
NA-KD werkt nauw samen met influencers – hoe en waarom?
“NA-KD is een merk dat is ontstaan in het tijdperk van de sociale media en platforms als Instagram en Youtube zijn dan ook een integraal onderdeel van onze snelle groei sinds dag één. Vandaag de dag hebben we meer dan drie miljoen volgers op sociale media en samenwerking met influencers is een belangrijk onderdeel van onze merkstrategie. Via hen kunnen we nieuwe collecties laten zien op een manier die boeiend is voor onze klanten. Zo kunnen we ook vlot een nieuw publiek bereiken wanneer we ons op nieuwe markten of segmenten richten.”
NA-KD gebruikt Instagram voor social shopping. Werkt het?
“Social shopping is een onderdeel van onze verkoopmix en we hebben goede feedback gezien van klanten die het leuk vinden dat ze een item dat ze in een oogwenk zien meteen kunnen identificeren en kopen.”
Wat is het belang van ‘gelokaliseerde’ webshops?
“Gelokaliseerde sites zijn in de eerste plaats belangrijk voor onze klanten, zodat ze de best mogelijke ervaring krijgen en het vertrouwen van het merk toeneemt. De meeste klanten voelen zich beter op hun gemak wanneer ze kunnen winkelen in hun eigen taal en met de lokale betaalproviders en verzendopties waaraan ze gewend zijn. Naast een verbeterde klantervaring zien we ook een hogere organische trafiek naar de webshop in markten waar we een gelokaliseerde site hebben.”
Pop-up winkels
Er is de laatste tijd veel discussie geweest over gratis verzending en gratis retouren in e-commerce – Is het duurzaam?
“Wij geloven in het zo soepel en gemakkelijk mogelijk maken van de klantervaring, wat zeker ook een verzendervaring van wereldklasse inhoudt. Desondanks zijn we voortdurend bezig met het evalueren van ons beleid en onze manier van werken.”
Ik begrijp dat NA-KD ook fysieke winkels heeft geopend?
“Wij geloven in het aanwezig zijn met ons merk waar het voor onze klanten het meest zinvol is – of dat nu online of offline is. Dat betekent dat we ook een offline strategie hebben met een grote focus op zowel pop-upwinkels als eigen winkels én shop-in-shops. Naarmate we als bedrijf snel blijven groeien, zal onze ervaringsgerichte offline business ook groeien om zowel bestaande als nieuwe klanten beter van dienst te kunnen zijn.”
Wat zijn de ambities van NA-KD in de Benelux?
“NA-KD is nog steeds een heel nieuw merk in de Benelux, maar we hebben een enorme interesse gezien van zowel klanten, influencers als partners. Wij zien de Benelux als een belangrijke regio voor NA-KD en zullen blijven investeren in onze aanwezigheid hier om het merk op te schalen. We willen NA-KD snel tot hét merk maken voor inspiratie en betaalbare mode voor generatie Y en Z.”
Enkele cijfers
– Websitebezoekers tijdens de eerste zes maanden van 2019: meer dan 55 miljoen.
– Aantal sociale media-volgers: 2,9 miljoen
– Marktpenetratie, twee grootste markten:
-
Duitsland: 4% van alle vrouwen tussen 21-23 jaar heeft in het eerste kwartaal van 2019 bij NA-KD gewinkeld.
-
Zweden: 21% van de vrouwen tussen 19-21 jaar heeft tijdens het eerste kwartaal van 2019 bij het NA-KD gewinkeld.
– Internationaal bereik: in de afgelopen 12 maanden bestellingen naar 125 landen verzonden.