Complementaire retailers
“De overname maakt onderdeel uit van een logisch groeiproces”, verklaart Bart Claes, CEO van JBC. Met 130 winkels in België en Luxemburg en een trendy doch gezinsgerichte focus, is JBC één van de grootste spelers in de Belgische moderetail. De acquisitie van een tweede retailformule is volgens Bart Claes dan ook een “logische volgende stap”.
De keuze viel op Mayerline omdat deze modeketen, die zich vooral op “tijdloze damesmode” richt, een complementair aanbod zou bieden. Het samengaan van de twee namen onder de familieholding CRG zou de ketens moeten toelaten om parallel verder te groeien. Specifiek voor Mayerline stippen de overnemers ook aan dat de retailer zo in staat zal worden gesteld “gesteld om verdere groei te realiseren in een sterk veranderende markt.”
CRG meent bovendien dat de samenwerking de ketens ook op vlak van CSR één en ander zal bijbrengen. Ann Claes, chief buying officer van JBC, ziet het zo: “Een kruisbestuiving tussen Mayerline, dat een productieplatform heeft in Litouwen, en JBC, dat in belangrijk mate in het Verre Oosten laat produceren, zal leiden tot een nog groter ethisch bewustzijn.”
Eigenheid blijft behouden
CRG benadrukt niettemin dat de overname geen gevolgen zal hebben voor de ‘look and feel’ van beide merken: het is de bedoeling om consequent de eigenheid van zowel JBC, als Mayerline, te behouden. Daarom blijven ook Patrik Geurts en Annick Meyer bij Mayerline als aandeelhouders en bestuurders. Ook op het gebied van werkgelegenheid, het verkoopsaanbod en de retailconcepten verandert er volgens CRG niets.
Hoe deze opvallende alliantie tot stand gekomen is? “De familie Geurts-Meyer heeft ons gecontacteerd“, legt Bart Claes uit: “Het is niet zo dat wij echt actief op zoek waren naar een overname, maar met al 130 winkels in België en Luxemburg hadden we natuurlijk wel in ons achterhoofd dat de organische groeimogelijkheden voor JBC zo stilaan een plafond beginnen te bereiken.”
“Toen deze opportuniteit ons pad kruiste, hebben we ze dan ook gegrepen. Mayerline vormt met 44 winkels en ruim 50 miljoen euro jaaromzet een mooie kans.” Voorlopig trekt de familie Claes niet verder op overnamepad: “Deze ketens krijgen nu even onze volle aandacht. Er zijn zeker nog veel groeimogelijkheden voor beide merken, elk volgens hun eigen koers.”
De overname wacht wel nog op goedkeuring van de mededingingsautoriteiten. Eind augustus zou de deal moeten worden afgerond.