In zijn nieuwste flagshipstore zet pyjamamerk Woody volop digitale snufjes in om een unieke winkelbeleving te creëren. “Digitale technologie is onmisbaar geworden”, denkt algemeen directeur Steven Van de Velde. En het werkt: “Kinderen willen onze winkel niet meer uit.”
Toegevoegde realiteit en bewegingstechnologie
Recent opende Woody in Gent een belevingswinkel voor kinderen. Die vormt de blauwdruk voor de volgende winkels die het merk zal openen: “Kinderen stappen er letterlijk de Woody-wereld binnen. En eens ze binnen zijn, willen ze niet meer naar buiten.” Niet alles is digitaal in de winkel: “We brengen er ook ‘het oude spelen’ – bijvoorbeeld in de vorm van een klimrek dat ook dienst doet als kledingdisplay. En we spelen er in op het gegeven dat 50% van onze bezoekers gezinnen zijn. Daarom hebben we een ‘gezins-paskamer’ geïnstalleerd, die voldoende ruimte biedt voor drie of vier shoppers samen. Dat vinden mensen best gezellig.”
Daarnaast zet het merk volop in op het nieuwe, digitale spelen: een app met toegevoegde realiteit brengt de bekende Woody-diertjes tot leven. Kinderen kunnen een tekening inkleuren en inscannen, die dan verschijnt op een groot interactief scherm. Digitale technologie is onmisbaar geworden, denkt Van de Velde: “Wij gebruiken in de winkel een combinatie van artificiële intelligentie – voor het herkennen van de dieren – en bewegingstechnologie.” Daarvoor heeft de retailer onder meer nauw samengewerkt met No Computer, een Gentse specialist in creatieve technologie, die ook interactieve concepten ontwikkelde voor merken als Adidas, New Balance, Samsung, Telenet en Volvo.
Geen plaats voor de webshop
Opmerkelijk: de nochtans goed draaiende webshop – twee jaar na de lancering al goed voor 5% van de omzet – kreeg geen plaats in de gedigitaliseerde winkel. “Een scherm plaatsen voor online bestellingen, dat doen we niet. We hebben er lang over gediscussieerd, maar we denken dat het voor klanten die naar de winkel komen niet zo leuk is, om te moeten vaststellen dat een product niet voorradig is, en dat het pas later geleverd wordt. We moeten er maar voor zorgen dat de volledige collectie op voorraad is. Online bestellen kunnen mensen thuis wel.”
Gent is de vierde eigen winkel voor het merk, en daar houdt het niet op: in februari 2020 opent nummer vijf in Brugge. Ook nummer zes staat op de planning, maar de locatie daarvan blijft nog even geheim. “We rollen de strategie uit die we vorig jaar uittekenden“, zegt Van de Velde. “Dat wil zeggen dat we actiever worden met een eigen retailnetwerk. Ons businessmodel moet zich nu eenmaal aanpassen aan de evoluties in de markt: groothandel krimpt, dat vangen we op met eigen filialen.”
Over het hoe en waarom van digitale beleving in fysieke winkels komt Steven Van de Velde meer vertellen in het voorprogramma Digital Disrupton op de RetailDetail Night, de feestelijke afsluiting van het retailjaar. Die vindt plaats op donderdag 28 november in San Marco Village in Schelle. ’s Middags zijn er thematische seminars, ’s avonds volgt een plenaire sessie met het retailjaaroverzicht door professor Gino Van Ossel, de uitreiking van de RetailDetail Awards en een ‘keynote’ door Jef Colruyt. Daarna is er gelegenheid tot uitgebreid netwerken met heerlijke hapjes en drankjes. Via deze link vind je meer informatie over het evenement en kan je tickets bestellen.