In het laatste kwartaal zakte Puma’s jaar als een kaartenhuisje in elkaar, allemaal door de Argentijnse peso. Ook 2024 zal worden gekenmerkt door instabiliteit, waarschuwt het sportmerk.
10% minder in kerstkwartaal
Puma boekte in 2023 maar een gematigde omzetstijging van 1,6% naar 8,6 miljard euro. De nettowinst zakte met 14% naar 305 miljoen euro. Het sportkledingbedrijf schrijft de zwakke cijfers toe aan de uitzonderlijk sterke waardevermindering van de Argentijnse peso, die in december 54% van zijn waarde verloor.
Zonder die peso-crisis zou de omzet met liefst 8% omhoog zijn gegaan en zou de operationele winst zijn gegroeid. Zeker in het vierde kwartaal was de omzetdaling van bijna 10% tot 1,98 miljard euro grotendeels te wijten aan de van de Argentijnse peso, waardoor ook de nettowinst daalde. Desalniettemin waren de operationele inkomsten in het vierde kwartaal in lijn met de verwachtingen, dankzij verbeterde brutowinstmarges en strikte kostenbeheersing.
CEO Arne Freundt vreest dat instabiele wisselkoersen ook volgend boekjaar de resultaten van Puma zullen beïnvloeden, net als de geopolitieke en macro-economische onzekerheid. Vooral in de eerste helft van 2024 zal dit nog wegen op het consumentenvertrouwen en de vraag, denkt de topman, die nu rekent op een valuta-gecorrigeerde omzetgroei rond de 5% en een lichte groei van het bedrijfsresultaat. In Argentinië verhoogt het sportmerk alvast de prijzen.