Streetwearlabel Weekday opent vandaag een nieuwe winkel in Leuven. De H&M-dochter betrekt er een oppervlakte van 400 m² in de Diestsestraat.
Nu naar de studenten
Op de voormalige locatie van The Sting opent de H&M-groep een nieuwe vestiging van Weekday, de dochterformule van de Zweedse modereus die vooral streetwear brengt en al te vinden is in Antwerpen en Brussel. Dit jaar komen daar ook studentensteden Leuven en Gent bij, zoals het merk eerder al aankondigde.
In de Leuvense Diestsestraat – de tweede drukste winkelstraat van de stad – opent de keten een winkel met 403 m² verkoopoppervlakte, op de plaats waar vroeger de Nederlandse modeformule The Sting was gevestigd. In tegenstelling tot zijn voorganger gebruikt Weekday er alleen de gelijkvloerse verdieping als winkelruimte: de benedenverdieping is omgevormd tot stockruimte.
Nieuw winkelconcept
Die stockruimte komt van pas, want Weekday kiest er in de winkel voor om van elk item maar vijf of zes exemplaren in de rekken te hangen. Voor andere maten moet je de winkelmedewerkers er even bij roepen. Op die manier slaagt de vestiging er niet alleen in om een groot assortiment te tonen, maar ook een lichte en uitgepuurde sfeer te creëren.
Voor de Leuvense vestiging is het voor het eerst ook met nieuw meubilair “en een heel nieuwe winkelervaring” gewerkt, met “ultramoderne elementen” om het “gewaagde en esthetische” karakter van het merk uit te stralen, klinkt de persverklaring. Wit en metaaltinten overheersen het interieur, met als opvallende elementen futuristische zilverkleurige paskamers, een metalen hok als kassa en een glazen kooi.
Ter plaatse bedrukte T-shirts
In de glazen kooi gaat wekelijks een textielbedrukster aan de slag, die ter plaatse ‘limited edition’ T-shirts bedrukt met zeefdruk. Elke week lanceert Weekday onder de naam Zeitgeist een nieuwe print, die dan in beperkte oplage in elke winkel en online te krijgen is.
Weekday werd in 2002 opgericht in Zweden. De formule brengt zowel mode voor vrouwen (links in de Leuvense winkel) als voor mannen (rechts). Met behulp van verschillende toegewijde ‘corners’ voeren jeans en denim in het assortiment de hoofdtoon. De keten heeft vestigingen in negen landen en voert in de eigen winkels ook een kleine selectie externe merken, zoals schoenen van Fila en Vans.