H&Mbeyond, het innovatielab van de Zweedse modereus, en NeXR Technologies werken samen aan de ontwikkeling van een virtuele paskamer, waarmee klanten exact passende outfits snel en gemakkelijk kunnen uitproberen.
Betere winkelervaring, minder retouren
Een prototype van de digitale paskamer staat gepland voor de zomer van 2021. In enkele Duitse winkels zullen klanten zich dan kunnen laten scannen, waarna ze hun persoonlijke avatar, een exact digitaal beeld van zichzelf, zullen ontvangen. Met behulp van een app kunnen de klanten hun avatar dan voorzien van diverse stijlen en outfits, om te kijken wat er bij hen past en de aankoopbeslissing te vergemakkelijken.
De technologie is het resultaat van een samenwerking tussen NeXR Technologies en H&Mbeyond, het in Berlijn gevestigde innovatielab van H&M, dat instaat voor het ontwikkelen en testen van producten en diensten die relevant (kunnen) zijn voor de organisatie wereldwijd. Naast het verbeteren van de winkelervaring wil H&M met de technologie ook nagaan wat de invloed ervan kan zijn op het retourgedrag van de klanten.
“We zijn altijd op zoek naar innovatieve oplossingen en technologieën die de winkelervaring in de retail aantrekkelijker en spannender maken”, zegt Oliver Lange van H&Mbeyond. “Met het pilootproject willen we samen met onze klanten testen of ‘digitale paskamers’ hen kunnen helpen bij het kiezen van stijlen en kledingmaten en uiteindelijk bij het maken van een aankoopbeslissing – NeXR is hiervoor een geweldige partner.”
Geen primeur
Helemaal nieuw is zo’n virtuele paskamer overigens niet. Onder meer Zalando experimenteerde er eerder mee in Madrid. Het modeplatform opende toen een pop-upwinkel waar klanten zich konden laten scannen en kledingstukken virtueel konden uitproberen.