De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.
“Transparanter zijn”
H&M ging er jaren sterk op vooruit, maar zag in het vierde kwartaal van vorig de omzet voor het eerst sinds lang terugvallen. Het schreef dat zelf toe aan minder klanten in de winkels en een slechte online strategie, waardoor het op dat vlak een achterstand had opgelopen.
Daar wil het dit jaar verandering in brengen, maar tegelijk waarschuwt het wel voor blijvende problemen in de winkels. Dat deed de groep op zijn allereerste investeerdersdag, waar het meer uitleg gaf over de plannen van het bedrijf. Voorheen was H&M altijd heel terughoudend op dat vlak, maar na de huidige strubbelingen begreep het dat het tijd was om meer duidelijkheid te geven, zei Stefan Persson, voorzitter van de raad van bestuur, aan de investeerders: “Zeker nu we een moeilijk jaar hebben gehad waarin we zowel ten opzichte van onze eigen plannen als tegenover de verwachtingen van de markt onder de maat presteerden.”
25% online groei
Het Zweedse bedrijf had echter niet enkel goed nieuws te melden, zo blijkt uit de reactie van de investeerders. “Sommigen hadden gehoopt op tenminste vergelijkbare omzetgroei in 2018, maar zelfs dat zit er niet in”, wist een van hen te vertellen.
H&M verwacht wel 25% groei in de online verkoop en groei bij merken zoals COS en H&M Home, maar de omzet in de winkels bij de belangrijkste ketens, waaronder vooral H&M zelf, zullen ook in 2018 verder blijven dalen.