H&M kan steeds slechter concurreren met Zara-moeder Inditex. In het kwartaal tot en met februari steeg bij H&M de omzet maar met 3%, terwijl ’s werelds nummer één een dubbelcijferige groei liet optekenen.
Eigenlijk omzetverlies bij H&M
H&M glijdt verder af: met een omzetgroei van 3% in lokale valuta in de maanden december, januari en februari, presteerde de tweede grootste modespeler slechter dan verwacht. Volgens analisten van Jefferies impliceren de cijfers dat de omzet in februari eigenlijk met 3% daalde.
Netto heeft H&M het niettemin over een omzetstijging van 12% ten opzichte van een jaar eerder, goed voor 54,9 miljard kronen (4,3 miljard euro). Zonder de oorlogsgebieden Wit-Rusland, Rusland en Oekraïne steeg de verkoop netto met 16% en in lokale valuta met 7%. Het werd vorig jaar al duidelijk dat het vertrek uit Rusland de Zweedse groep duur komt te staan.
Vorig jaar daalde winst van de groep bovendien door de stijgende grondstof-, vracht- en energiekosten, die de fastfashionspeler niet volledig kon doorberekenen aan klanten. CEO Helena Helmersson is bezig met een reorganisatie, waarbij duizenden banen worden geschrapt. H&M start in de Verenigde Staten met een eigen tweedehandsplatform, een initiatief dat straks ook naar Europa komt.
Inditex breidt na 4 jaar weer uit
Marktleider Inditex rapporteert daarentegen een omzetstijging van 13,5% voor de periode tussen 1 februari en 13 maart, en opvallender nog, een groei met 18% over heel 2022 tot 32,6 miljard euro. Ondanks prijsstijgingen van 5% bleef vooral de vraag naar vlaggenschip Zara sterk.
De winst voor belastingen steeg bij Zara zelfs met 38,5%, hoewel bij zusterketens Oysho en Massimo Dutti de winst net met 10% daalde. Over het hele jaar en alle ketens heen steeg de operationele winst met 29% tot 5,5 miljard euro, al is dat minder dan analisten verwachtten.
Toch wil de Spaanse groep dit jaar flink geld uitgeven, meer bepaald 1,6 miljard euro aan winkels en aan de uitbreiding van magazijnen. De groep heeft in de voorbije drie jaar zowat een tiende van zijn winkels gesloten, maar wil de overblijvende winkels nu verder moderniseren. Zo zal nieuwe beveiligingstechnologie stilaan de gekende ‘hard tags’ op kledingstukken vervangen.
Ook wil Inditex in Frankrijk en Duitsland een tweedehandsplatform, net als een nieuwe Zara op de Champs-Elysees in Parijs. Oysho trekt bovendien naar het Verenigd Koninkrijk en Stradivarius naar Duitsland. In de VS mikt de modereus op winkels in grote steden als New York, Los Angeles, Miami, Boston en Las Vegas. Het is de eerste keer in vier jaar tijd dat Inditex zijn winkelnetwerk uitbreidt.