Gisteren liet H&M Group weten dat de budgetmodeketen H&M, die het grootste deel van de groepsomzet vertegenwoordigt, de verkoop van externe merken en producten gaat testen. Een ingrijpende strategiewijziging.
Nieuwe klanten aantrekken
Sommige van de nieuwere, kleinere merken van het modeconcern, zoals & Other Stories en Arket, verkopen al een selectie van externe merken naast hun eigen producten. Een initiatief in dezelfde richting zou voor H&M een fundamentele strategiewijziging inhouden en een mogelijke stap in de richting van directe concurrentie met online multimerkretailers zoals het Duitse Zalando en het Britse ASOS.
Een woordvoerder van het Zweedse modebedrijf zei aan Reuters dat het aanvullen van de eigen collectie met externe merken hopelijk nieuwe klanten zou aantrekken, maar weigerde meer details over de proef bekend te maken. ’s Werelds tweede grootste modewinkel – na Inditex – ziet zijn winst al drie opeenvolgende jaren dalen. Gisteren maakte de groep nog een omzetstijging van 8% voor het derde kwartaal bekend (bij constante wisselkoersen), maar analisten en beleggers vrezen dat de winst opnieuw zal tegenvallen. De definitieve cijfers volgen op 3 oktober.