Ondanks de uitbraak van de coronacrisis zag H&M de omzet in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar verder stijgen. Voor het tweede kwartaal verwacht de keten niettemin een zware impact door de verdere verspreiding van het virus in Europa.
Terugval in China
In het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar (van 1 december 2019 tot 29 februari 2020) steeg de omzet met 8% tot 54,9 miljard Zweedse kroon (5 miljard euro). Bij constante wisselkoersen ging de omzet 5% hoger.
De omzetontwikkeling in de tweede helft van het kwartaal werd al negatief beïnvloed door de uitbraak van het coronavirus, vooral in China. Steeg de verkoop in China tijdens de eerste helft van het kwartaal nog met 27% (in lokale valuta), viel de vraag daarna aanzienlijk terug. Daardoor daalde de omzet van de groep in China over het hele kwartaal zelfs nog met 24%. Op het hoogtepunt van de crisis waren 334 van de 518 Chinese winkels gesloten.
De verdere verspreiding van het coronavirus in Europa heeft tijdens de eerste twee weken van maart al een grote impact gehad op de verkopen van H&M. In verschillende EU-landen blijven de winkels voorlopig gesloten. In sommige andere landen zijn ze enkel tijdens de week open. Volgens de modeketen lijkt de verkoop in China zich intussen wel weer te herstellen.