De Zweedse groep H&M gaat haar vestiging in de Grand Rue in Bergen sluiten. De twaalf mensen die momenteel in het filiaal aan de slag zijn, kunnen wel hun baan behouden.
Sluiting in functie van nieuwe strategie
H&M benadrukt dat de sluiting, gepland in mei 2019, kadert in het teken van de nieuwe bedrijfsstrategie, om te voldoen aan de nieuwe klantgewoontes. “Klanten vertonen niet meer hetzelfde shopgedrag zoals vroeger”, legt woordvoerder Marianne Nerinckx: “Ze willen verschillende winkelervaringen en goed uitgeruste winkels met moderne middelen. Daarom hebben we zopas een flagshipstore geopend in Antwerpen met plaatsen om smartphones op te laden, met grote touchscreens en ga zo maar door.” De vestiging in Bergen was na vijftien jaar te verouderd, te klein en had te weinig bezoekers. De nabijheid van een andere, recentere H&M op de site van Les Grands Prés heeft zeker een rol gespeeld in de beslissing.
De werknemers die actief waren in het centrum van Bergen krijgen allemaal een nieuwe functie toegedeeld binnen de groep. De stad Bergen is blij dat de medewerkers elders aan de slag kunnen, maar betreurt wel dat haar ondersteuningsmaatregelen voor de lokale economie, die naar eigen zeggen zeventien nieuwe winkels opleverde in het centrum, onvoldoende bleken te zijn. Die zeventien moeten tegen het einde van het jaar bovendien uitgroeien tot een vijftigtal, klinkt het bij de Henegouwers. Zij hopen onder andere mee te profiteren van publiekstrekker Primark.
Toen de groep enkele jaren geleden op de site van Les Grands Prés (op een boogscheut van het stadscentrum) een nieuwe uitbreiding aankondigde, sprak de lokale overheid zich nochtans vol vertrouwen uit over de toekomst van de drukke winkelstraat La Grand Rue. Volgens hen hadden enkele grote internationals, waaronder H&M, verklaard niet uit het stadscentrum te zullen vertrekken. De Zweedse groep komt hier dus op terug en weigert voorlopig alle commentaar hierover. Wel klinkt het steevast dat de sluiting plaatsvindt door het toenemende belang van winkelbeleving en niet te wijten is aan eventuele slechte verkoopscijfers.