De privacywaakhond van de Duitse deelstaat Hamburg is een onderzoek gestart naar H&M, omdat er sterke aanwijzingen zijn dat de modeketen zijn klantendienstmedewerkers zou bespioneren. Het kan het Zweedse kledingbedrijf op een zware boete komen te staan.
Schending privacy
In een verklaring stelde Johannes Caspar, commissaris voor gegevensbescherming van Hamburg, dat een harde schijf met 60 gigabyte aan gegevens erop wees dat superieuren op het H&M-kantoor in Nürnberg systematisch gedetailleerde gegevens bijhielden over de gezondheid en het privéleven van werknemers. Onder meer de ziektes waarmee medewerkers te kampen hadden, familiegeschillen en vakantie-ervaringen zouden volgens Caspar zijn bewaard. De gegevens zouden ook voor alle managers toegankelijk geweest zijn.
In een reactie heeft H&M al laten weten de zaak “heel serieus” te nemen, schrijft Associated Press. Het kledingbedrijf zegt ook zijn volledige medewerking te verlenen aan het onderzoek.
In de komende weken zal de functionaris voor gegevensbescherming de boetes voor de zaak bepalen. Volgens de GDPR-wetgeving kan die boete zelfs oplopen tot 4% van de wereldwijde jaaromzet van H&M.