Door de vele gedwongen winkelsluitingen heeft H&M andermaal een lastig kwartaal achter de rug. Toch ziet de Zweedse kledingreus in de eerste helft van maart tekenen van herstel.
Tot 1.800 winkels tijdelijk dicht
In het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar (de periode van 1 december tot en met 28 februari) daalde de omzet van de H&M met 27% tot 40,1 miljard Zweedse kroon (3,94 miljard euro). Daarmee presteerde het concern iets beter dan verwacht, schrijft Reuters. Analisten gingen uit van terugval van gemiddeld 30%.
“De omzetontwikkeling werd aanzienlijk beïnvloed door de Covid-19-situatie, met uitgebreide beperkingen en op het hoogtepunt meer dan 1.800 winkels die tijdelijk gesloten waren”, duidt het bedrijf de cijfers. Aan het eind van het kwartaal waren nog steeds zo’n 1.300 winkelpunten van de keten gesloten. “De e-commerce blijft zich wel zeer goed ontwikkelen”, klinkt het nog.
Duitsland, de belangrijkste markt van H&M, en enkele andere landen hebben de coronamaatregelen intussen wat versoepeld waardoor op 13 maart nog ongeveer 900 H&M-winkels tijdelijk gesloten bleven. Volgens het modebedrijf had dat een onmiddellijke impact op de omzet, want die zou in de periode van 1 tot 13 maart met 10% gestegen zijn in vergelijking met een jaar geleden.