H&M zag in 2018 de nettowinst met liefst 21,8% zakken. “Door logistieke kosten”, heet het, maar de investeringen hun vruchten af te werpen: de omzet ging met 5,2% omhoog.
Drie jaar op rij minder winst
Voor het derde jaar op rij gaat de winstgevendheid er bij de Zweden op achteruit, hoewel de modegroep de omzetten wel nog ziet stijgen. In het voorbije boekjaar steeg de omzet immers met 5,2%, terwijl de nettowinst terugviel met liefst 21,8% tot 12,65 miljard Zweedse kroon (1,2 miljard euro). Bruto zakte de winst met een kleine 11%.
Het was een uitdagend jaar voor de H&M-groep, zegt CEO Karl-Johan Persson, maar na een moeilijk eerste halfjaar zouden er tekenen zijn dat de transformatie-inspanningen van het bedrijf hun vruchten beginnen af te werpen. “Verbeterde collecties hebben gezorgd voor betere verkopen aan de volle prijs en minder prijsverlagingen naar het jaareinde toe. Dit gaf ons het vertrouwen om onze transformatieplannen in het vierde kwartaal met de focus op ons logistieke systeem te versnellen.”
Investeringen in logistiek en data
Een stijging van de kosten was zo weliswaar onvermijdbaar, volgens de topman, en hoewel de doelstellingen voor 2018 niet zijn bereikt, heet er verbetering te zijn op alle kerndomeinen. H&M opende in het vierde kwartaal drie nieuwe distributiecentra, samen goed voor 230.000 m² oppervlakte. Ook raakte vandaag bekend dat de groep Cambridge Analytica-klokkenluider Christopher Wylie inhuurt om te helpen met data en artificiële intelligentie.
De netto-omzet steeg vorig jaar (tot eind november) met 5,2% naar 210,4 miljard Zweedse kroon (20,3 miljard euro). Online klom de omzet met 22%, waardoor de internetverkoop nu al goed is voor 14,5% van de totale groepsomzet. Er werd trouwens vorig jaar ook overgeschakeld naar een nieuw globaal platform voor de e-commerce, waar voortaan ook het voormalige aparte merk Nyden deel van uitmaakt.
In 2019 verwacht H&M 175 nieuwe winkels te openen, waarvan bijna de helft van nieuwere merken van de groep zullen zijn (denk aan Arket of Weekday). Nieuwe markten die de groep dit jaar zal aanboren, zijn Mexico en Egypte, via franchising. Online en offline zullen ook verder worden geïntegreerd, met onder meer de uitrol van nieuwe webwinkels.